خودروسازان در جا می‌زنند!

خودروسازان در جا می‌زنند! مائده شیرپور در میان مخابره اخبار متأثر کننده درباره ورود قاچاقی کالا‌ها به داخل کشور و یا حتی ثبت سفارش قانونی کالاهایی که مشابه داخلی دارند، نکته‌ای قابل تأکید و قابل تأمل وجود دارد! تلاش برای نشکستن انحصار تولید خودرو‌های بی‌کیفیت داخل در کشور! حدود یک ماه تا شروع تعطیلات نوروز […]

خودروسازان در جا می‌زنند!

مائده شیرپور

در میان مخابره اخبار متأثر کننده درباره ورود قاچاقی کالا‌ها به داخل کشور و یا حتی ثبت سفارش قانونی کالاهایی که مشابه داخلی دارند، نکته‌ای قابل تأکید و قابل تأمل وجود دارد! تلاش برای نشکستن انحصار تولید خودرو‌های بی‌کیفیت داخل در کشور!

حدود یک ماه تا شروع تعطیلات نوروز باقی مانده، تعطیلاتی که هر سال برای کشور هزینههای جبران‌ناپذیری را برای ناامنی خودرو‌ها و جاده‌ها به جای می‌گذارد، آمارهای ۵ سال اخیر حتی فاجعه‌ای بزرگ را به نمایش می‌گذارد و آن کشته شدن تعدادی بیش‌تر از جنگ ۸ساله در تصادفات جاده‌ای است! اما وقتی اقدامات مناسب برای جاده‌سازی و فراهم آوردن محیط مناسب زمانبر است، چه بهتر که در کنار پی‌گیری بهبودی راه‌‌ها و توسعه آنها به خودور‌سازی و استفاده از استانداردهای بین‌المللی توجه شود.

در این میان نکته‌ای که همیشه دل مردم را آزرده تلاش برای باقی ماندن انحصار دو شرکت خودرو‌سازی داخلی و ایجاد نشدن میدان رقابت بوده که هم باعث درجا زدن مهندسان داخل و روی آوردن به مونتاژهای خودروهای بی‌کیفیت شده و هم جان مردم را به بازی می‌گیرد. در این میان معلوم نیست که چرا برای رقابتِ بهتر و البته رضایت مردم تلاشی برای ورود خودرو با تعرفه‌های پایین صورت نمی‌گیرد که هم به تحول شرکت‌های داخلی منجر شود و هم این رقابت باعث ارایه خدمات و کیفیت بالاتری برای خودرو‌‌ها شود.

نکته‌ای که اکنون باید مورد توجه مسؤولان کشور واقع شود، توجه به مطالبات به حق مردم برای انتخاب خودروی با کیفیت و البته میزان متناسب قیمت آن براساس استانداردهای بازار بین‌المللی است. نکته‌ای که هم به رضایت بهتر مردم کمک کرده و هم با بالابردن ایمنی خودرو میزان تلفات و نقص‌های ناشی از تصادفات را میتواند به میزان چشمگیری کاهش دهد و در عین حال با رقابتی که در بازار خوروسازی ایجاد می‌کند میتواند زمینه‌های شکوفایی رونق تولیدات خودروی با کیفیت را در داخل کشور فراهم آورد.

اما بی‌رقیب بودن این بازار همان‌طور که تاکنون مشاهده شده جز درجا زدن و کیفیت نامناسب خودورهای تولیدی داخل و البته نارضایتی مردمی چیزی را عاید کشور نکرده است، در حالی که این مشکل به راحتی قابل حل است.

البته در کنار چنین اقداماتی می‌توان با ایجاد قوانین و ایجاد ثبات اقتصادی راهی را فراهم آورد که شرکت‌های با کیفیت خودرو‌سازی خارجی شعباتی را در داخل کشور ایجاد کنند تا هم به تبادل دانش خودروسازی کمک شود و هم اشتغال‌زایی مورد انتظار دولت بتواند محقق شود. در این مسیر اقداماتی با شرکت‌های فرانسوی در دستور کار دولت قرار داشته و حتی یکی از این شرکت‌ها با حضور رییس‌جمهوری کشور آغاز به سرمایه‌گذاری کرده است که البته هنوز خروجی‌ نداشته اما همین میزان فعالیت نیز می‌تواند برای مردم و بازار خودروسازی امیدهایی را ایجاد کند که در آینده‌ای نزدیک و با تکیه بر توافقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بتواند صنعت خودورسازی خود را متحول کند.

نکته شایان توجه این است که رعایت استانداردهای بین‌المللی در این حوزه به جز حفظ جان افراد در تصادفات می‌تواند کمک شایانی به بهبود اوضاع محیط‌زیستی علی‌الخصوص بهبود کیفیت هوای آلوده که در اغلب شهرهای کشور مشاهده می‌شود کرده و به نوعی با یک نشان چند هدف را همزمان فتح کند.

همین امر به جز دستاورد روانی و احساساً امنیتی که در بین مردم برای اعتماد به محصولات مورد تأیید در بازار ایجاد میکد، اشتغال‌زایی، بهبود کیفیت آب و هوا، بهبود طرح‌های داخلی، رشد صنعت خودروسازی را توأمان برای کشور به ارمغان می‌آورد.

 

امیدواریم در سال آتی دولت در کنار توجه به مسایل مختلف اقتصادی برنامه‌هایی نیز برای رونق بازار خودروی با کیفیت و ایجاد رقابت در این حوزه داشته و بتواند در این بخش نیز رضایت عمومی را به دست آورد.