حمایت از تولیدات ملی آمریکا

حمایت از تولیدات ملی آمریکا مائده شیرپور در اخبار آمده بود که ایالت متحده برای حمایت از تولیدکنندگان فولاد و آلومینیم تعرفه واردات این فلزات صنعتی را به ترتیب به ۲۵درصد و ۱۰درصد افزایش داده است و این در حالی است که هم‌اکنون واردات این فلزات حجم کمی از واردات آمریکا را تشکیل می‌دهند. این […]

حمایت از تولیدات ملی آمریکا

مائده شیرپور

در اخبار آمده بود که ایالت متحده برای حمایت از تولیدکنندگان فولاد و آلومینیم تعرفه واردات این فلزات صنعتی را به ترتیب به ۲۵درصد و ۱۰درصد افزایش داده است و این در حالی است که هم‌اکنون واردات این فلزات حجم کمی از واردات آمریکا را تشکیل می‌دهند. این روند با هدف حمایت از تولیدات داخلی در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا در بسیاری از کالاهای استراتژیک به خودکفایی رسیده است و هیچ‌گونه نگرانی‌ برای تأثیر قیمت جهانی بر اقتصاد داخلی توسط کالاهای استراتژیک ندارد.

ایالت متحده نه قانونی به نام اقتصاد مقاومتی دارد و نه میزان منازعه‌های بین‌المللی آن به اندازه‌ای است که بتواند این کشور را در مقابل تحریم‌های احتمالی ضعیف کند و البته با توجه به تعاملات اقتصادی که با اغلب کشور‌ها دارد، در هیچ زمانی تحریمی در این منطقه رخ نخواهد داد.

اما در جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سال‌هاست که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، پیش از این ابلاغ نیز سیاست اصلی کشور آبادانی داخلی و حمایت از تولیدکننده بود اما اکنون متأسفانه بعد از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی با وجودی که بر این سیاست‌ها تأکید شده و حتی برخی از سال‌ها با نام اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل نامگذاری شده است، اما به جایی رسیده‌ایم که حتی گل‌ولای و یا مدفوع انسانی را نیز وارد می‌کنیم!

اگر به لیست واردات قانونی نگاهی بیندازیم و تعرفه‌های موجود را با شرایط کشور مقایسه کنیم، نتیجه وحشتناکی به دست می‌آید، نتایج حاکی از آن است کالاهایی که به توسعه کشور کمک کرده و می‌تواند بسیاری از مشکلات را از بین ببرد، تعرفه‌های زیادی دارند و این در حالی است که کالاهای بی‌کیفیت و غیرضرور راحت وارد کشور می‌شود!

واقعیت این است که حمایت از تولید داخلی و توجه به اقتصاد مقاومتی با برپایی همایش و تشکیل کارگروه هیچگاه به سرانجام نخواهد رسید.  باید قبول کنیم اگر عزمی جزم در اجرای سیاست کلان ابلاغ شده؛ وجود دارد، ابتدا باید دروازه‌های قاچاق بسته شود و همان‌طور که رهبری فرمودند کالاهای قاچاق در دم منهم شوند و بعد نظارت دقیقی روی اجناس وارداتی صورت گیرد. اینطور نباشد که درست فصل برداشت محصول برنج، برنج خارجی وارد شود و معاون وزیر این واردات را مربوط به ثبت سفارش در زمان‌های قبل از برداشت بداند!! اینطور نباشد که کارخانه‌هایی مانند آبسال که بیش از نیم قرن فعالیت می‌کردند به ورشکستگی رسیده و به جای آن دو کارخانه خودروسازی داخلی با وجود تولید خودروی بی‌کیفیت و غیرایمن که بار‌ها حادثه‌آفرین شده است، انحصار قیمت را در دست داشته باشند و با تعیین تعرفه بالا جلوی ورود خودروهای باکیفیت خارجی گرفته شود و یا خودرو هیبریدی که می‌تواند مشکل آلودگی کشور را کم‌تر کند با همین مانع روبه‌رو شده و راه ورود به روزهای پر دود تهران و دیگر شهرهای بزرگ را نتواند باز کند.

اگر واقع‌بین باشیم، می‌بینیم که در طول ادوار مختلف و دولت‌های مختلفی که تجربه شده کم‌تر افراد دلسوزی بودند که بر واردات و صادرات نظارت کرده و دغدغه حمایت از تولید ملی را در عمل داشتند. واقعیت این است که کم‌تر مسؤولی خود از کالاهای داخلی بهره می‌برد و در دستور خرید اداره‌اش بر استفاده از کالاهای باکیفیت داخلی تأکید دارد.

واقعیت تلخ این است که کم نیستند افرادی که تنها به درآمد خود و رونق زندگی خودشان فکر می‌کنند و خیلی آسوده از حفره‌های قانونی بهترین بهره را می‌برند تا کشاورز و تولیدکننده را به خاک سیاه بنشانند و نبود اهرم نظارتی دقیق بر این مسیر، روز به روز تولیدکننده را با چالشی جدی‌تر مواجه می‌کند.

اگر واقعاً قصد داریم سال آتی به رونق کسب و کار و اشتغال و توسعه تولید برسیم؛ باید بیش از برگزاری همایش، کارتابل‌ها را با اقدامات عملی که در این زمینه صورت گرفته است، پر کنیم.