ایران و فرصتی به نام گردشگری سلامت

ایران و فرصتی به نام گردشگری سلامت هر ساله ۷ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل مسایل پزشکی سفر می‌کنند و این سفرها، گردش مالی صد میلیاردی ایجاد می‌کند. به گزارش سیناپرس، گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی، شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشور خود به سایر نقاط دنیا سفر […]

ایران و فرصتی به نام گردشگری سلامت

هر ساله ۷ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل مسایل پزشکی سفر می‌کنند و این سفرها، گردش مالی صد میلیاردی ایجاد می‌کند.

به گزارش سیناپرس، گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی، شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشور خود به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره‌مند شود. در اغلب موارد، هدف از توریسم پزشکی بهره‌مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیاست.

توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی متفاوت است. در سفرهای معمول، شخص از کشوری کم‌تر توسعه‌یافته برای دریافت خدمات پزشکی به کشورهای پیشرفته می‌رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است. در حالی که در توریسم پزشکی خدمات مشابه ارایه می‌شود اما توریست کشور دیگر را عمدتاً به دلیل هزینه پایین‌تر ترجیح می‌دهد.

مهم‌ترین مقاصد گردشگران سلامت در جهان

افراد تحت تأثیر متغیرهای بسیاری مقصد گردشگری سلامت را انتخاب می‌کنند که شامل حرفه‌ای بودن، کیفیت امکانات و خدمات، زمینه فرهنگی و هزینه‌ها می‌شود.

هم‌اکنون ایتالیا ۱۷ درصد از سهم گردشگری سلامت اروپا را از آن خود کرده است که در حال حاضر نزدیک به دو میلیارد یورو است. کارشناسان گردشگری سلامت می‌دانند که ایتالیا توان بالقوه بسیاری در زمینه گردشگری سلامت دارد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان داده است که ۵۳ درصد از اروپایی‌‌ها تمایل دارند که در سایر کشورهای اتحادیه اروپا مراقبت‌های بهداشتی را دنبال کنند. ایتالیا ارایه‌دهنده خدمات ویژه در خصوص نورولوژی، جراحی قلب، انکولوژی، بارداری و ارتوپدی است.

کشور ترکیه توانسته در زمینه گردشگری سلامت در کاشت مو موفق باشد. براساس گزارشی در سال ۲۰۱۷، این کشور حدود ۷۰۰ هزار گردشگر سلامت در این بخش داشته است. گردشگری پزشکی در ترکیه حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است و تخمین زده شده که به ۸۵۰ هزار نفر برسد.

براساس گزارش‌ها، ایالات متحده اولین جایگاه را از آن خود کرده است. در لیست مقاصد برتر برای اهداف گردشگری پزشکی کره‌جنوبی؛ رتبه دوم، ترکیه؛ رتبه سوم، تایلند؛ رتبه چهارم و آلمان؛ رتبه پنجم را دارد. کره‌جنوبی، مالزی و دبی از جمله کشورهایی هستند که برای جذب بیمار خارجی با ایجاد مراکز پزشکی در حال سرمایه‌گذاری هستند.

ضرورت حمایت از گردشگری پزشکی در کشور

توانمندی‌های ایران در زمینه گردشگری سلامت بسیار بالاست. در این بین گردشگری پزشکی، یکی از پراهمیت‌‌ترین و درآمدزا‌ترین نوع گردشگری سلامت است.

جمهوری اسلامی ایران بنا بر دلایل مختلف استعداد و ظرفیت تبدیل شدن به مقصد پیشرو، در حوزه گردشگری پزشکی به ویژه در سطح منطقه خاورمیانه و حتی در سطح جهانی را داراست، چراکه پایین بودن هزینه‌های تمام شده خدمات پزشکی، داشتن پزشکان حاذق و برخورداری از بیمارستان‌های مجهز به تجهیزات پیشرفته از مزایای این صنعت در ایران است. کارشناسان بر این باورند که توریسم پزشکی به‌طور طبیعی ۳ برابر توریسم گردشگری درآمد دارد که از این درآمد تنها یک سوم مربوط به بخش درمان است و دو سوم مابقی نصیب سایر بخش‌ها همچون هتل، حمل و نقل، اسکان و… می‌شود.

موقعیت ویژه جغرافیایی ایران در خاورمیانه و مجاورت با کشورهایی که دارای ضعف اساسی در زمینه زیرساخت و کیفیت خدمات پزشکی هستند، به صورت بالقوه بازار مناسبی را برای گردشگری پزشکی برای کشور ایجاد کرده است و علاوه بر این ایران دارای توانمندی‌های بالایی در حوزه درمان ناباروری، درمان سلول‌های بنیادی، دیالیز، جراحی قلب، جراحی‌های زیبایی و چشم پزشکی است که ایران را به‌عنوان کشور پیشرو در حوزه توسعه علم سلامت در منطقه معرفی کرده است. با وجود محاسن متعدد ذکر شده، متأسفانه در کشور ما به دلیل نبود تبلیغات مناسب، ضعف در بازاریابی، حضور بی‌ضابطه دلالان و عدم برنامه‌ریزی کلان و کامل بین سازمانی، این بخش دچار چالش‌های فراوانی شده و سهم اندکی از درآمدهای ارزی این بازار بالقوه، نصیب ایران شده است.

مقاصد مهم گردشگری سلامت در ایران

هم‌اکنون هند پیشرو در ارایه ارزان‌‌ترین خدمات است که با ورود ایران به توریسم پزشکی و با توجه به امکانات ایران و البته جاذبه‌های توریستی بسیار بیش‌تر، توانایی جذب توریست‌های بیش‌تری نسبت به هند وجود دارد.

آب درمانی: جاذبه مهم دیگر ایران، آب درمانی است که در توریسم سلامت بسیار مورد توجه است. طبق آمار‌ها حدود ۴۵ میلیون گردشگر در جهان از آب درمانی برای معالجه خود استفاده می‌کنند که ایران با دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب معدنی شناخته شده توانایی جذب سهم بالایی در این حوزه را دارد.

لجن درمانی: لجن درمانی در توریسم سلامت از جایگاه خوبی برخوردار است و ایران نیز با دارا بودن مناططقی همچون سواحل دریاچه ارومیه یا دامنه‌های کوه تفتان، آمادگی دارد تا در این زمینه نیز جاذبه توریستی باشد.

نمک درمانی: یکی از جاذبه‌ها که به تازگی مورد توجه توریست‌های بین‌المللی قرار گرفته غار درمانی و نمک درمانی است. ایران با داشتن چندین گنبد نمکی می‌تواند در این خصوص نیز به یکی از قطب‌های گردشگری پزشکی تبدیل شود.

طب سنتی: جاذبه دیگری که در چند وقت اخیر در کشور مورد توجه قرار گرفته و حتی رشته‌های دانشگاهی آن در حال جذب دانشجو هستند، طب سنتی ایرانی است.