ایران و کریدور فرصت‌ساز مکران

ایران و کریدور فرصت‌ساز مکران مکران سرزمینی ساحلی در جنوب خاوری ایران علاوه بر زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری از نظر موقعیت استراتژیکی نیز از موقعیت منحصر به فردی برخوردار است، به‌طوری که مقام‌معظم‌رهبری ضمن تأکید بر توسعه آن، این منطقه را به گنج پنهان تعبیر کرده است. به گزارش ایرنا، مکران، سرزمینی ساحلی در جنوب […]

ایران و کریدور فرصت‌ساز مکران

مکران سرزمینی ساحلی در جنوب خاوری ایران علاوه بر زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری از نظر موقعیت استراتژیکی نیز از موقعیت منحصر به فردی برخوردار است، به‌طوری که مقام‌معظم‌رهبری ضمن تأکید بر توسعه آن، این منطقه را به گنج پنهان تعبیر کرده است.

به گزارش ایرنا، مکران، سرزمینی ساحلی در جنوب خاوری ایران و جنوب باختری پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس‌الکوه در باختر جاسک تا لاس بلا در جنوب خاوری ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است. سواحل مکران هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد که ۷۵۰ کیلومتر ساحل مکران در ایالت بلوچستان پاکستان و ۷۵۰ کیلومتر دیگر آن در سیستان و بلوچستان ایران قرار دارد.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این سواحل جنوب شرق(مکران)، مجاورت آن با آب‌های آزاد بین‌المللی در سرتاسر مرز جنوب شرق، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان و به‌طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی (از طریق ترکمنستان) است که یک راه غیرقابل چشم‌پوشی برای این کشورهای محصور در خشکی (به جز پاکستان) به دریاهای آزاد محسوب می‌شود.

این منطقه همچنین در جوار بزرگ‌‌ترین انبار انرژی دنیا یعنی خلیج‌فارس قرار دارد که کل سواحل جنوبی این خلیج، استمرار ژئوپلیتیکی سرزمین ایران به شمار می‌آید؛ از این رو سواحل جنوب شرق دارای بر‌ترین ویژگی‌های ژئوپلیتیکی و کارکرد ژئو‌استراتژیکی در جنوب شرق ایران است.

در همین راستا در برنامه ششم توسعه نیز آمده است باید ۶۵ درصد توسعه در مناطق ساحلی کشور اجرا شود که این مسأله اهمیت دریا‌ها و سواحل را بیش از پیش مشخص می‌کند.

برای اجرای چنین طرح‌هایی نقش تحقیقات جامع و همه جانبه به ویژه از لحاظ زیست‌محیطی از اهمیت زیادی برخوردار است، بر این اساس پروین‌فرشچی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر حفظ محیط‌زیست در سواحل مکران معتقد است تمام این سواحل باید به صورت کارشناسی و تخصصی از نظر زیست‌محیطی مورد رسیدگی قرار گیرد تا سرمایه‌گذاران بدون دغدغه ایجاد آلودگی به فعالیت بپردازند.

وی گفته بود که تمام صنایع بزرگ و کوچک برای ارایه فعالیت در سواحل مکران پیش از هرگونه اقدام باید مجوزهای زیست‌محیطی را اخذ کنند تا ساکنان محلی و طبیعت دچار آسیب نشوند.