فلات مرکزی ایران ،کانون جدید ریزگردها

در آینده ای نزدیک رخ می دهد  فلات مرکزی ایران ،کانون جدید ریزگردها   کاهش پوشش گیاهی، تشدید بیابانزایی و نبود عزم ملی و مشارکت همگانی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی، فلات مرکزی ایران را در آینده نزدیک به کانون توفان‌های ریزگرد تبدیل می‌کند. به گزارش ایرنا، تمام استان‌های کشور به جز مازندران، گیلان و بخشی […]

در آینده ای نزدیک رخ می دهد 

فلات مرکزی ایران ،کانون جدید ریزگردها

 

کاهش پوشش گیاهی، تشدید بیابانزایی و نبود عزم ملی و مشارکت همگانی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی، فلات مرکزی ایران را در آینده نزدیک به کانون توفان‌های ریزگرد تبدیل می‌کند.

به گزارش ایرنا، تمام استان‌های کشور به جز مازندران، گیلان و بخشی از گلستان در محاصره ریزگرد‌ها قرار دارند!

در ایران حداقل ۳۵ میلیون هکتار عرصه بیابانی وجود دارد که بیش از ۸ میلیون هکتار از این مناطق را توفان‌های ریزگرد و کانون فرسایش بادی تهدید می‌کند.

کارشناسان کاهش محسوس پوشش گیاهی در عرصه‌های بیابانی را یکی از دلایل اساسی در افزایش کانون فرسایش بادی در عرصه‌های کویری ایران عنوان می‌کنند.

زغال نابود می‌کند!

براساس آمار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان، سالانه ده‌ها تُن گونه گیاهی تاغ از عرصه‌های بیابانی سمنان برای تهیه زغال به استان‌های مختلف کشور قاچاق می‌شود که این امر به افزایش ریزگرد‌ها در این منطقه از کشور دامن می‌زند.

در سمنان ۲۲ کانون بحران فرسایش بادی شناسایی شده است که حداقل یک میلیون و ۲۶۳ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان را در صورت مهار نشدن پدیده بیابانزایی تهدید می‌کند.

از سویی دیگر خشکسالی‌های مستمر و کاهش بارش‌ها در فلات مرکزی کشور به تشدید بیابانزایی و نفوذ کانون فرسایش بادی و ریزگرد‌ها در استان سمنان دامن زده است.

براساس آمار اکنون بیش از ۲۱۰ دشت ایران در حصار کانون ریزگرد‌ها و فرسایش بادی قرار دارد که دشت‌های سمنان، گرمسار و دامغان هم در شمار دشت‌های در حال تخریب استان قرار دارد.

توفان ریزگرد!

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: افزایش توفان ریزگرد در فلات مرکزی ایران به خصوص استان سمنان از پیامدهای تغییر اقلیم است.

غلامرضا‌حسنی‌غربا ادامه‌داد: ۵۰ سال پیش کانون بیش‌تر ریزگرد‌ها از خارج از کشور بود، اما امروز کانون فرسایش بادی به دلیل تغییر اقلیم در برخی مناطق ایران رو به افزایش است.

وی خاطرنشان‌کرد: خشکسالی و کاهش بارش‌های مستمر به کاهش پوشش گیاهی و افزایش تنش بیابانزایی در استان سمنان دامن زده است.

مدیرکل هواشناسی افزود: نباید پدیده بیابانزایی و توفان ریزگردها را در استان سمنان آسان گرفت و با برنامه‌ریزی اصولی و عزم ملی برای رفع این چالش اقدام کرد.

حسنی‌غربا تصریح‌کرد: در تخریب عرصه‌های طبیعی علاوه بر تغییر اقلیم باید به تأثیرگذاری عوامل انسانی هم توجه داشت و نظارت‌ها برای کاهش کانون‌های فرسایش بادی در استان سمنان تقویت شود.

وی ادامه‌داد: حفظ عرصه‌های ملی در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است باید در اولویت قرار گیرد و با افزایش بیابانزایی در آینده نزدیک شاهد کاهش اراضی حاصلخیز در فلات مرکزی ایران و استان سمنان خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: باید اجرای طرح‌های پژوهشی در بخش‌های مختلف برای مهار بیابانزایی در دستور کار مسؤولان قرار گیرد و حساسیت‌ها برای رفع این چالش افزایش یابد.

ریزگرد و کاهش اراضی حاصلخیز

عضو هیأت علمی رشته جغرافیا و اقلیم‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: ریزگرد‌ها در کاهش اراضی حاصلخیز و کشاورزی کشور تأثیرگذار است و روند نفوذ کانون فرسایش‌های بادی در فلات مرکزی ایران رو به افزایش گزارش می‌شود.

سعیدکامیابی خاطرنشان‌کرد: در دراز‌مدت گسترش کانون‌های فرسایش بادی علاوه بر کاهش محصولات کشاورزی به افزایش مهاجرت‌ها از مناطق روستایی همجوار کویر دامن می‌زند.

وی تصریح‌کرد: کاهش قابل توجه گونه گیاهی تاغ در استان سمنان بسیار نگران‌کننده است و این امر در افزایش توفان‌های ریزگرد در سال‌های آینده بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

عضو هیأت علمی رشته جغرافیا و اقلیم‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان ادامه‌داد: از سوی دیگر خشکسالی و کمبود آب در تغییر اقلیم در استان سمنان تأثیرگذار بوده و اتخاذ راهبردهای پژوهشی برای رفع این چالش اجتناب‌ناپذیر است.

وی اضافه‌کرد: اکنون کانون‌های فرسایش بادی و ریزگرد‌ها بخش قابل توجهی از عرصه‌های بیابانی استان سمنان را فراگرفته است که افزایش پوشش گیاهی برای رفع این چالش اجتناب‌ناپذیر است.

کامیابی خاطرنشان‌کرد: حفظ عرصه‌های ملی در عرصه‌های خشک و نیمه‌خشک ایران جدی‌تر از سوی مسؤولان امر دنبال شود و اتخاذ راهبرد‌های همه جانبه برای مهار بیابانزایی در کشور در دستور کار قرار گیرد.

عضو هیأت علمی رشته جغرافیا و اقلیم‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: ریزگرد‌ها از تغییر اقلیم تأثیر می‌پذیرد، اما عوامل انسانی در افزایش این پدیده شوم تأثیر‌گذار است.

بیابانزایی و خطر نابودی گونه‌های جانوری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: بیابانزایی و افزایش کانون فرسایش بادی به کاهش پوشش گیاهی و نابودی گونه‌های جانوری استان سمنان دامن می‌زند.

عباسعلی‌دامنگیر افزود: بخش قابل توجهی از پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار در کانون فرسایش بادی قرار دارد و خشکسالی زیست موجودات زنده در این مناطق را تهدید می‌کند.

وی اضافه‌کرد: ۳۴ گونه پستاندار، ۱۵۵ گونه پرنده و ۳۴ گونه خزنده در پارک ملی کویر شناسایی شدند و افزایش پوشش گیاهی علاوه بر جلوگیری از توفان ریزگرد در تکثیر و پرورش گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی در این منطقه تأثیرگذار است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: پلنگ ایرانی، گرگ، کفتار راه ‌راه، گربه شنی، روباه قرمز، روباه شنی، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، شغال و سیاه‌ گوش از جمله پستانداران شاخص پارک ملی کویر است که با اتخاذ برنامه‌ریزی‌های اصولی برای حفظ این گونه‌های جانوری در استان باید تلاش کرد.

دامنگیر تصریح‌کرد: در گسترش ریزگرد‌ها عوامل انسانی و طبیعی نقش دارند و با اراده ملی برای رفع این چالش رو به افزایش در کشور اقدام کرد.

وی اضافه‌کرد: مهار کانون فرسایش بادی علاوه بر مهار ریزگرد‌ها از وجود چالش‌های اجتماعی و مهاجرت در سال‌های آینده در کشور جلوگیری می‌کند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان سمنان گفت: ادامه روند تخریب عرصه‌های طبیعی در سمنان می‌تواند در افزایش فرونشست زمین و بیابانزایی تأثیرگذار باشد و دوری از تفکرات جزیره‌ای برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی در استان اجتناب‌ناپذیر است.

حرف آخر!

از ۹٫۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸٫۵ درصد مراتع، دو درصد اراضی کشاورزی و ۳٫۶ درصد جنگل است.

در سمنان ۲۲ کانون بحران فرسایش بادی وجود دارد و این استان با وجود جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری، ششمین استان کشور از حیث وسعت محسوب می‌شود که باید بدون نگاه جمعیتی برای حفظ و احیای این عرصه‌های ملی تدابیری اتخاذ شود.