اسرائیل چگونه رییس کمیته حقوقی سازمان ملل شد؟

   اقدام عربستان سعودی و آغشته کردن رأی رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد به رأی چند کشور عربی، نشان دهنده بازی مستقیم ریاض در زمین تل‌آویو و فرش قرمز رژیم سعودی برای صهیونیست‌‌ها محسوب می‌شود. به گزارش مهر، انتخاب رژیم اشغالگر قدس به عنوان رییس کمیته حقوقی سازمان ملل متحد علاوه بر این‌که طنزی […]

   اقدام عربستان سعودی و آغشته کردن رأی رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد به رأی چند کشور عربی، نشان دهنده بازی مستقیم ریاض در زمین تل‌آویو و فرش قرمز رژیم سعودی برای صهیونیست‌‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش مهر، انتخاب رژیم اشغالگر قدس به عنوان رییس کمیته حقوقی سازمان ملل متحد علاوه بر این‌که طنزی تلخ در قاموس روابط بین‌الملل محسوب می‌شود، نشان دهنده خیانت برخی کشورهای عربی و افتادن آن‌ها به دامان تل آویو است. یکی از این کشور‌ها عربستان سعودی است، کشوری که طی ماه‌های اخیر ابایی از ابراز دوستی تازه خود با رژیم کودک‌کش صهیونیستی ندارد.

رژیم صهیونیستی با کسب ۱۰۹ رأی از ۱۷۵ رأی مأخوذه، توانست برای نخستین بار در زمان حیات شوم خود، به عنوان رییس کمیته حقوقی سازمان ملل متحد انتخاب شود. با این حال سؤال اصلی اینجاست که نقش اعراب در انتخاب اسرائیل تا چه اندازه‌ای پررنگ بوده است؟

مطابق شواهد و مستندات موجود، ۴ کشور عربی آرای خود را به سود ریاست رژیم صهیونیستی بر کمیته حقوقی سازمان ملل متحد به گردش در آورده‌اند که یکی از آن‌ها عربستان سعودی است. شاهزادگان سعودی به رژیم صهیونیستی وعده داده بودند که زمینه حضور فعال و پررنگ‌تر این رژیم را در سازمان ملل متحد فراهم آورند.

عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر سعی کرده است در جریان لابی‌گری‌های مستقیم خود با کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی، آرای آن‌ها را جهت ریاست اسرائیل بر این کمیته جلب کند اما در نهایت تنها ۳ کشور عربی حاضر به همراهی با عربستان سعودی شده‌اند.

با این حال اکثر کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به ریاست رژیم صهیونیستی بر کمیته حقوقی سازمان ملل متحد رأی منفی داده‌اند. لازم به ذکر است که مقامات سعودی طی دو سال اخیر مراودات خود با عربستان را از فاز پشت پرده و مراودات امنیتی مخفیانه به فاز مراودات آشکار و سیاسی تغییر داده‌اند. بسیاری از تحلیلگران مسایل منطقه بر این باورند که به زودی روابط میان ریاض و تل‌آویو از رسمیت بیش‌تری برخوردار خواهد شد.

در جریان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۴ میلادی، ترکی الفیصل شاهزاده پرنفوذ سعودی با تزیپی لیونی وزیر دادگستری سابق رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگویی دوستانه داشت.

پس از آن نیز دیدارهای متعددی میان مقامات امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با یکدیگر برگزار شد. همچنین در دوران برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای ۱+۵ از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی همکاری‌های خود را برای جلوگیری از توافق هسته‌ای با ایران به شدت تقویت کردند.

 

اقدام فعلی عربستان سعودی و آغشته کردن رأی رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد به رأی چند کشور عربی، نشان دهنده بازی مستقیم ریاض در زمین تل‌آویو و فرش قرمز رژیم آل‌سعود برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی محسوب می‌شود. البته در جریان جنگ یمن و کشتار هزاران کودک و زن بی‌گناه، رژیم سعودی نشان داد که به لحاظ ماهوی و شکلی تفاوتی با رژیم صهیونیستی ندارد و روحیه سبعیت در میان مقامات سعودی نیز به بد‌ترین شکل ممکن تبلور یافته است. در هر حال پشت پای عربستان‌سعودی به رأی جمعی سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه‌عرب علیه تل‌آویو، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.