نابودی یک شغل به ازای هر ۵ هزار دلار واردات!

ستاری در مراسم رونمایی از ۲۳ طرح دانش‌بنیان مطرح کرد نابودی یک شغل به ازای هر ۵ هزار دلار واردات! افزایش سقف تسهیلات تولید صنعتی شرکت‌های دانش‌بنیان به ۳۰۰ میلیارد ریال محمدرضا عیوضی-معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: هر ۵ هزار دلار واردات غیرضروری به کشور برابر است با نابودی یک شغل، بنابراین باید […]

ستاری در مراسم رونمایی از ۲۳ طرح دانش‌بنیان مطرح کرد

نابودی یک شغل به ازای هر ۵ هزار دلار واردات!

افزایش سقف تسهیلات تولید صنعتی شرکت‌های دانش‌بنیان به ۳۰۰ میلیارد ریال

محمدرضا عیوضی-معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: هر ۵ هزار دلار واردات غیرضروری به کشور برابر است با نابودی یک شغل، بنابراین باید از این موضوع جلوگیری کرد تا بتوانیم برای جوانان کشور شغل ایجاد کنیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، ۲۳ طرح دانش‌بنیان که با حمایت مالی صندوق نوآوری و شکوفایی به لحاظ فنی به سرانجام رسیده و به بازار عرضه شده‌اند، با حضور معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی شد.

در سومین مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان از طرح تولید تست‌های تشخیص بویایی، سیستم هدایت، کنترل وناوبری چند منظوره مناسب برای انواع پرنده‌های بدون سرنشین، سیستم معدن‌کاری هوشمند، طراحی و ساخت دستگاه جی‌پی‌اس آنلاین رونمایی شد.

دیودهای نوری power led، منابع تغذیه DC با توان بالا، تولید وجین کن برنج، لاک‌های UV ویژه زیرآیندهای BMC، کنترل هوشمند برق و آب از جمله طرح‌های خاتمه یافته شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این مراسم رونمایی شد.

همچنین پروژه ملی فاکتور ۸ انعقادی نوترکیب انسانی، داروی گیاهی دفع سنگ کلیه اورتیکا، داروی آنژی پارس، ترالی پانسمان و شستشوی اتوماتیک و دستگاه‌های و تجهیزات آزمایشگاهی از جمله محصولات حوزه پزشکی و آزمایشگاهی بودند که در این مراسم عرضه و رونمایی شدند.

شیرآلات الکترونیکی با قابلیت ۷۰ درصد صرفه‌جویی، طراحی و مدل‌سازی موتورهای شبکه زمان‌بندی خودکار دروس دانشگاه، پلت فرم پردازش مبتنی بر wirex6، ساخت فشرده ساز صدا و تصویر، کودهای بیولوژیکی و آفت کش‌های بیولوژیک، بیلبورد تبلیغاتی ۳ بعدی دو استوانه، محافظ مکانیکی ضد سانحه جعبه‌سیاه، کیوسک مکانیزه چاپ و صدور کارت هدیه و نانو کامپوزیت مغناطیسی قابل بازیافت جهت حذف الاینده‌های زیست‌محیطی از جمله ۲۳ طرح رونمایی شده در سومین مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

دانشمند شدن به پول نیست!

سورنا ستاری در سومین مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، عنوان کرد: دانشمندشدن به پول نیست و هیچ کارآفرینی تاکنون با پول پیشرفت نکرده است.

وی با تأکید بر این‌که باید به جایگاه کارآفرین اهمیت داد، گفت: هر ۵ هزار دلار واردات غیرضروری به کشور برابر با یک شغل است؛ بخشی از واردات واجب است ولی بخشی که غیرضروری است نباید در کشور اتفاق بیفتد، زیرا با آن می‌توانیم برای جوانان کشور شغل ایجاد کنیم.

ستاری با تأکید بر این‌که این فرهنگ باید وارد زندگی مردم شود، گفت: پایه اقتصاد آینده، نیروهای انسانی هستند و ما در کشور بهترین نیروهای انسانی را داریم.

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری اظهارکرد: ما باید فرهنگی را در کشور وارد کنیم تا استفاده از محصولات داخلی یک الگو شود. در واقع باید زیست‌بوم کشور تغییر کند؛ از یک زیست‌بومی مانند عربستان محال است استیوجابز بیرون بیاید. در اصل بن‌لادن ایجاد می‌شود. ما باید زیست‌بومی را در کشور تعریف کنیم که به نیروی انسانی اهمیت داده شود.

وی با اشاره به اقدامات معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در راستای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: ما توانستیم برای اولین بار فعالان اقتصادی مجاز را بعد از انقلاب روی کار بیاوریم؛ همچنین از سوی دیگر تسهیلات گمرکی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه کرده‌ایم تا بتوانند از مسیر سبز گمرکی تجهیزات خود را وارد کشور کنند.

ستاری افزود: تاکنون ۲۶ شرکت دانش‌بنیان توانسته‌اند از تسهیلات گمرکی معاونت علمی و گمرک کشور برخوردار شوند.

وی با بیان این‌که در تیرماه امسال میزان معافیت‌های مالیاتی شرکت‌ها را برآورد خواهیم کرد، گفت: امسال عدد قابل توجهی به معافیت‌های مالیاتی اختصاص می‌یابد؛ با تمام محدودیت‌ها، تمام این معافیت‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تصویب هستند.

ستاری تأکید کرد: ما تمام سیستم‌های کشور را درگیر کرده‌ایم تا بتوانیم به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات ارایه دهیم.

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری تأکید کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش به زودی در کشور اتفاق می‌افتد؛ همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان در آینده‌ای نزدیک می‌توانند تابلوهای بورس داشته باشند تا استفاده از محصولات دانش‌بنیان در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود.

افزایش سقف تسهیلات به ۳۰۰ میلیارد ریال

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: به منظور حمایت بیش‌تر از تکمیل چرخه تجاری‌سازی شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان، تسهیلات تولید صنعتی از ۲۰۰ میلیارد ریال به ۳۰۰ میلیارد ریال افرایش یافته است.

بهزاد سلطانی در آیین سومین رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: در جلسه هیأت امنای صندوق با افزایش تسهیلات تولید صنعتی به شرکت‌های دانش‌بنیان موافقت شد و این تسهیلات به منظور احداث خطوط تولید، خرید و نصب ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: شرکت‌های حایز شرایط با داشتن طرح توجیه فنی و اقتصادی مورد نیاز می‌توانند از این سقف تسهیلاتی بهره‌مند شوند.

خاتمه فنی ۱۶۳ طرح دانش‌بنیان

سلطانی اظهار کرد: بیش از ۹۷۵ میلیارد تومان طرح در صندوق نو آوری و شکوفایی مصوب شده که تاکنون یک سوم آن پرداخت شده است، از این تعداد ۱۶۳ طرح تاکنون خاتمه فنی پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان که بالغ بر ۵۰۰ طرح است، در صندوق نوآوری و شکوفایی در دست بررسی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری هزار و ۱۰۰ طرح معادل ۳هزار میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی ارایه شود.