کشف شهاب‌سنگی عجیب در معادن سنگ سوئد

کشف شهاب‌سنگی عجیب در معادن سنگ سوئد دانشمندان موفق به کشف نوعی شهاب سنگ در زمین شده‌اند که تا پیش از این نمونه‌ای از آن را مشاهده نکرده بودند. به گزارش مهر، این تکه شهاب‌سنگ در یکی از معادن سنگ سوئد کشف شده است و تصور می‌شود بقایای برخورد سیارکی در بیش از ۴۷۰ میلیون […]

کشف شهاب‌سنگی عجیب در معادن سنگ سوئد

دانشمندان موفق به کشف نوعی شهاب سنگ در زمین شده‌اند که تا پیش از این نمونه‌ای از آن را مشاهده نکرده بودند.

به گزارش مهر، این تکه شهاب‌سنگ در یکی از معادن سنگ سوئد کشف شده است و تصور می‌شود بقایای برخورد سیارکی در بیش از ۴۷۰ میلیون سال پیش باشد.

این کشف مهم که جزییات آن در ژورنال Nature Communications منتشر شده توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس صورت گرفته است. آن‌‌ها این تکه شهاب‌سنگ را در سال ۲۰۱۱ کشف کرده بودند و حالا مشخص شده که با نوع متفاوتی از سنگ‌های فضایی سر و کار دارند.

یکی از دانشمندان که در کشف این شهاب‌سنگ حضور داشته می‌گوید: در سراسر جهان بیش از ده‌ها هزار شهاب‌سنگ کشف و جمع‌آوری شده است اما این یکی در نوع خود بی‌نظیر است به‌طوریکه باید گفت برای نخستین بار است که این نوع شهاب سنگ را کشف کرده‌ایم.

دانشمندان عنوان Öst ۶۵ را برای این شهاب‌سنگ برگزیده‌اند و جالب این‌که آن را در منطقه‌ای کشف کرده‌اند که پیش‌تر بیش از ۱۰۰ شهاب‌سنگ فسیل شده از نوع L type chondrites در آن‌جا شناسایی شده بود.

این شهاب سنگ ابعادی درحدود ۸ در ۶٫۵ در دو سانتی‌متر دارد و دانشمندان تخمین می‌زنند که تنها باقی مانده چنین برخورد سیارکی با زمین باشد حال آن‌که احتمالاً سایر بقایای آن در فضا سرگردان است.

 

تجزیه و تحلیلهای دقیقی بر روی این سنگ‌آسمانی صورت گرفته که نشان می‌دهد به مدت یک میلیون سال در فضا شناور بوده تا آن‌که حدود ۴۷۰ میلیون سال پیش با زمین برخورد کرده است!