سکان صادرات برق در دست خصوصی‌‌ها

وزیر نیرو خبر داد سکان صادرات برق در دست خصوصی‌‌ها وزیر نیرو گفت: براساس آیین‌نامه‌های موجود در حال حاضر صادرات برق در این چارچوب توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و باید گفت که صادرات برق نیاز به هماهنگی با وزارت نفت ندارد. به گزارش ایسنا، حمید چیت‌چیان در حاشیه اختتامیه دومین جشنواره گزارش یک نگرانی […]

وزیر نیرو خبر داد

سکان صادرات برق در دست خصوصی‌‌ها

وزیر نیرو گفت: براساس آیین‌نامه‌های موجود در حال حاضر صادرات برق در این چارچوب توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و باید گفت که صادرات برق نیاز به هماهنگی با وزارت نفت ندارد.

به گزارش ایسنا، حمید چیت‌چیان در حاشیه اختتامیه دومین جشنواره گزارش یک نگرانی با موضوع بحران آب در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت ذخایر آبی، اظهار کرد: اگر از گوشه‌ جنوب غربی ایران به سمت شمال شرقی یک خط مستقیم وصل کنیم نیمه شرقی کشور به شدت دچار مشکلات ناشی از کمبود بارش است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در قسمت نیمه غربی کشور بارندگی‌‌‌ها خوب بوده و در استان‌هایی همچون ایلام، لرستان، کردستان، خوزستان، آذربایجان و همدان شاهد وضعیت خوب ذخایر آبی هستیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که باید توجه کرد که شرایط اقلیمی کشور ارتباط تنگاتنگی با مصرف آب دارد، گفت: باید به این موضوع توجه کرد که در صورت کاهش یا افزایش بارش‌‌‌ها نیازمند مدیریت مصرف هستیم.

به گفته وی علی‌رغم وجود خشکسالی‌‌‌ها اگر مدیریت مصرف صورت بگیرد بسیاری از مشکلات در حوزه ذخایر آبی برطرف خواهد شد.

چیت‌چیان با اشاره به وضعیت ذخایر آبی شهر تهران، گفت: تهران جزو مناطقی است که در آن شاهد بارش‌های خوبی بوده‌ایم. به‌طوری که در مقایسه با سال گذشته وضعیت ۵ سد پایتخت که تأمین‌کننده آب تهران هستند بسیار بهتر از پارسال بوده است.

وی در خصوص طرح بازچرخانی آب در منازل و نصب تجهیزات کاهنده عنوان کرد: به تمام شرکت‌های آب و فاضلاب ابلاغ شده که خودشان تجهیزات آبی را خریداری و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند و هزینه آن را به صورت طولانی‌مدت و به‌طور اقساط دریافت کنند.

وزیر نیرو با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در خصوص مشکل آب در نوار شرقی با افغانستان گفت: در سطح مسؤولین کشور درباره این موضوع مذاکرات خوبی صورت گرفته که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در پروژه‌های آب و برق رکود ایجاد شده است تأکید کرد: محدودیت منابع مالی، اجرای پروژه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما خوشبختانه ما توانستیم در بخش‌هایی با مدیریت مصرف و در بخش‌هایی با افزایش ظرفیت تولید مشکلات را برطرف کنیم و امیدواریم که کمبودی در این دو حوزه وجود نداشته باشید.

وزیر نیرو در خصوص ادامه بحران آب، گفت: ۴۰ سال قبل هر ایرانی بیش از ۷۵۰۰ مترمکعب در سال آب تجدیدشونده در اختیار داشت اما امروز این میزان به کم‌تر از ۱۴۰۰ مترمکعب رسیده است.

وی با بیان این‌که آب مسأله‌ حیات انسان است خاطرنشان کرد: اکنون باید تمام وزارتخانه‌ها و مردم به مسأله آب با نگاه جدی‌تری توجه کنند چرا که موضوع آب، موضوعی است که سرنوشت همه انسان‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

چیت‌چیان با بیان این‌که در حال حاضر سرانه مصرف هر ایرانی از آب تجدیدشونده کاهش چشمگیری داشته است، اظهار کرد: دلایل این امر کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا، افزایش تبخیر و افزایش جمعیت است.

وی افزود: مطابق گزارش‌های سازمان ملل همه‌ مناطقی که سالانه کم‌تر از ۱۵۰۰ مترمکعب آب تجدیدشونده داشته باشند وارد مرحله بحران شده‌اند و این در حالی است که ایران هم‌اینک در وضعیت بحران آبی قرار دارد.

وزیر نیرو با بیان این‌که علی‌رغم وجود بارندگی‌‌‌ها شرایط بحران آب تغییر نکرده است گفت: ایرانیان عادت‌های اسراف‌گونه‌ای به ویژه در بخش آب دارند و باید گفت که در حاضر وقت آن رسیده که حتی مسؤولین و شهروندان مسؤولیت حفظ این مایع حیات را به گردن بگیرند.

 

وی با اشاره به توجه ویژه هنرمندان به مسأله آب و این بحران عظیم کشور عنوان کرد: قطعاً حضور هنرمندان در خلق آثار هنری با موضوع بحران آب می‌تواند تأثیرات بسیار خوبی در کنترل این وضعیت داشته باشد.