شرایط ارایه تسهیلات لیزینگ به شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون صندوق نوآوری اعلام کرد شرایط ارایه تسهیلات لیزینگ به شرکت‌های دانش‌بنیان معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: همواره درصدد هستیم که با ارایه تسهیلات لیزینگی به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم بازارشان توسعه یابد. به گزارش مهر، حمیدرضاشاهوردی در نشست تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تجهیزات پزشکی با بیان این‌که ما در این دو سال اخیر […]

معاون صندوق نوآوری اعلام کرد

شرایط ارایه تسهیلات لیزینگ به شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: همواره درصدد هستیم که با ارایه تسهیلات لیزینگی به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم بازارشان توسعه یابد.

به گزارش مهر، حمیدرضاشاهوردی در نشست تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تجهیزات پزشکی با بیان این‌که ما در این دو سال اخیر فعالیت‌هایی را در راستای ارایه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کردیم، گفت: به تازگی موتورهای حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی روشن شده است به‌طوری که تاکنون برای ۸۰۰ الی ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان تسهیلات تصویب کرده‌ایم که بخشی از آن‌ها پرداخت شده و برخی از آن‌ها در حال پرداخت است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: یکی از کارهای مهمی که در صندوق اجرایی کرده‌ایم کمک به توسعه بازار شرکت‌ها بوده است؛ اگر هر یک از این شرکت‌ها بازاری داشته باشند که در آن به فعالیت بپردازند، می‌توان امیدی برای تولید محصول بیش‌تر آن‌ها داشت.

شاهوردی افزود: توسعه بازار بی‌خطر‌ترین روش حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان است از این رو در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انواع خدمات برای توسعه بازار را در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: لیزینگ و فروش اقساط از جمله خدمات ارایه شده صندوق نوآوری و شکوفایی به این شرکت‌ها بوده است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌کردیم در سال‌های ۹۳ و ۹۴، صد میلیارد تومان تسهیلات لیزینگی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه کنیم که این موضوع محقق نشد. این موضوع توسط کارگزاران بیرون از صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شد.

شاهوردی با اشاره به مشکل عدم تحقق این موضوع توسط کارگزاران گفت: وجود چندین لایه میان صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند دلیل این مشکل باشد؛ این امر موجب زمان بر شدن ارایه خدمات لیزینگ و فروش اقساطی شد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: بعد از تشکیل معاونت توسعه که لیزینگ را بر عهده گرفته است ۵ کارگزار را در این راستا مشخص کردیم تا به صورت مأموریت محور کارهای تخصصی مربوط به لیزینگ را انجام دهند.

وی گفت: بر اساس مصوبات، تسهیلات لیزینگ صندوق نوآوری و شکوفایی مشمول محصولات دانش‌بنیان سرمایه‌ای و شبه سرمایه‌ای می‌شود.

شاهوردی با بیان این‌که این تسهیلات مشمول مواد اولیه نمی‌شود، گفت: در حالی که در اقتصاد کشور لیزینگ به کالاهای دارای سند اعطاء می‌شود، در صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات لیزینگ به کالاهای سرمایه‌ای پرداخت خواهد شد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: لیزینگ به حوزه‌هایی اختصاص می‌یابد که مالکیت داشته باشند؛ در واقع شرکت‌هایی که از تسهیلات سرمایه در گردش بهره‌مند شده‌اند، مشمول تسهیلات لیزینگ صندوق نخواهند شد و زمانی که محصول تولید شده و در انبار باشد می‌تواند از خدمات لیزینگ بهره‌مند شود.

شاهوردی در خصوص نرخ سود تسهیلات لیزینگی ادامه داد: اگر این تسهیلات تا ۵۰۰ میلیون تومان باشد نرخ آن ۹ درصد و اگر از ۵۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومان باشد ۱۱ درصد خواهد بود.

به گفته عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه ثابت و تجهیزاتی که به صورت کامل ساخته نشده‌اند نمی‌توانند از تسهیلات لیزینگی برخوردار شوند.

وی افزود: تاکنون براساس اسناد بالادستی، شرکت‌های دولتی و واحدهای عمومی غیردولتی اجازه استفاده از این تسهیلات را ندارند. خریداران باید غیردولتی، خصوصی و تعاونی باشند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که ماهیت خریدار الزاماً نباید شرکت‌ها باشند، تصریح کرد: پزشکان و دندانپزشکان نیز می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

 

وی با بیان این‌که بسته حمایتی را برای شرکت‌هایی که محصول آماده صادرات دارند در نظر گرفته‌ایم، گفت: در این راستا با بانک توسعه صادرات مذاکراتی را آغاز کرده‌ایم.