بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور و مسؤول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور، گفت: در حالحاضر بیش از ۲۵۰ فروند هواپیمای شخصی در کشور وجود دارد که سازمان هواپیمایی کشور متولی آن است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا استادحسین؛ در حاشیه اولین جشنواره هوایی هوانوردی عمومی که با نام خزر تا کویر و در کاشمر، […]
بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور و مسؤول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور، گفت: در حالحاضر بیش از ۲۵۰ فروند هواپیمای شخصی در کشور وجود دارد که سازمان هواپیمایی کشور متولی آن است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا استادحسین؛ در حاشیه اولین جشنواره هوایی هوانوردی عمومی که با نام خزر تا کویر و در کاشمر، با بیان اینکه این نمایش هوایی و گروهی با حضور ۱۳ هواپیمای فوق سبک و ۲۶ خلبان برای اولین بار در کشور برگزار میشود، افزود: سعی داریم قابلیتهای صنعت هوایی کشور بهخصوص در بخش هواپیماهای فوق سبک را به نمایش بگذاریم. مسؤول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور، بیان کرد: برای خرید این هواپیماها از دومیلیارد تومان تا ۱۵ میلیارد تومان توسط بخشخصوصی سرمایهگذاری شده و در ردههای آموزشی و تفریحی در کشور فعالیت هوانوردی را انجام میدهند. وی با اشاره به اینکه فرودگاه کاشمر سومین ایستگاه هوایی و اولین فرودگاه شخصی کشور است که با سرمایهگذاری بخشخصوصی ایجاد شده است که تمامی قوانین و مقررات و استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری را دارد. استادحسین؛ افزود: هرچند یک یا دو فرودگاه خصوصی دیگر در کشور داریم، اما اصلاً چنین قابلیتها و ظرفیتهایی را ندارند، در برخی مناطق ۲۰ نفر سرمایهگذار توانستند یک فرودگاه را راهاندازی کنند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور به سمت هوانوردی عمومی میرود، زیرساختهای هواپیماهای دو تا ۱۹ نفره یا به اصطلاح تاکسی هوایی در کشور در حال مهیا شدن است. استادحسین؛ در همین خصوص گفت: قوانین و مقررات راهاندازی تاکسی هوایی نوشته شده و فرودگاهها در حال مجهز شدن به تجهیزات مورد نیاز از جمله ماشین آتشنشانی با قابلیتها مختلف، آمبولانس، طول باند و تجهیزات ناوبری میشوند که بخشی از آنها در فرودگاه کاشمر وجود دارد. مسؤول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور، تصریح کرد: این هواپیماها در بخشهای آموزش خلبانی، تفریحی و گردشگری بسیار میتواند مفید باشند، حتی خدمات خاصی مانند سمپاشی هوایی، گشتهای هوایی، پایش سواحل و… را با هزینه بسیار پایین انجام دهند. وی گفت: هزینههای انجام این اقدامات توسط هواپیماهای فوقسبک در مقایسه با هواپیماهای سنگینتر و هلیکوپترهای ۴۱۲ و یا هلیکوپترهای بل ۲۱۲ بسیار پایینتر است. استادحسین؛ عنوان کرد: برای شناساندن این رده پروازی در کشور باید توانمندیها و قابلیتهایشان بیشتر به نمایش گذاشته شود تا مسؤولان استانها و شهرستانی بیشتر از این توانمندیها بتوانند استفاده کنند. وی در ادامه، اظهار کرد: در حالحاضر بیش از ۲۵۰ فروند هواپیمای شخصی در کشور وجود دارد که سازمان هواپیمایی کشور متولی تمامی کارهای آنهاست. استادحسین؛ همچنین از وجود ۱۵۰۰ باند پروازی در کشور که از ۱۰۰ متر تا هزار متر طول دارند خبر داد و گفت: اینها فرودگاههای جهادکشاورزی بودند که در قدیم برای سمپاشی مزارع کشاورزی از آنها استفاده میشد. وی با اشاره به اینکه باند این فرودگاههای فوقسبک که الان هم موجود هستند خاکی است، افزود: در حالحاضر از بسیاری از این فرودگاهها استفاده نمیشود. بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور، خاطرنشان کرد: براساس قوانین سازمان هوانوردی جهانی این فرودگاهها دستهبندی شدند و هواپیماهای باری مختلف بین ۶۰۰ کیلوگرم تا ۵۷۰۰ کیلوگرم میتوانند در آنها فرود بیایند. وی در ادامه، عنوان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری فقط برای صدور مجوزهای لازم مکلف است و این مسؤولان استانی و شهرستانی هستند که برای بقاء باید حمایتهای اصلی را از سرمایهگذاران فرودگاههای فوق سبک داشته باشند.
دیدگاه بسته شده است.