عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان همگن عنوان کرد

خطر تعطیلی قطعه‌سازان کوچک خودرو با افزایش مطالبات

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: مطالبات قطعه‌سازان و زنجیره تأمین از خودروسازان نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این مسأله سبب می‌شود تا به‌ویژه قطعه‌سازان کوچک امکان تداوم فعالیت‌هایشان کاهش یابد و روبه تعطیلی و تعدیل نیرو بروند. به گزارش ایرنا، محمدعلی ذکریایی؛ با اشاره به اینکه […]

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: مطالبات قطعه‌سازان و زنجیره تأمین از خودروسازان نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این مسأله سبب می‌شود تا به‌ویژه قطعه‌سازان کوچک امکان تداوم فعالیت‌هایشان کاهش یابد و روبه تعطیلی و تعدیل نیرو بروند. به گزارش ایرنا، محمدعلی ذکریایی؛ با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی از نظر نقدینگی در شرایط بدی قرار دارد، افزود: این مسأله سبب شده تا قطعه‌سازان نیز تحت فشار باشند و در شرایط دشواری به سر ببرند. وی خاطرنشان‌کرد:‌ البته مبالغی از محل قراردادهای سه‌جانبه و خرید دین به قطعه‌سازان پرداخت شده که در حقیقت از اعتبارات و با ضمانت خودِ قطعه‌سازان است. ذکریایی؛ با اشاره به برنامه تولید ۱٫۷ میلیون دستگاه خودرو در سال‌جاری، تصریح‌کرد: برنامه دادن بر روی کاغذ ساده است، اما مهم اجرای آن است و با توجه به کمبود نقدینگی نزد خودروسازان، به‌نظر می‌رسد اجرای این برنامه با دشواری‌های زیادی همراه باشد. وی تصریح‌کرد: امروز نداشتن خط‌مشی و سیاست مناسب، منسجم و حساب شده، آسیب‌های جدی به صنعت وارد کرده است و باید مسؤولان در این زمینه چاره‌اندیشی کنند. این عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان همگن، در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی انجمن برای حضور قطعه‌سازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو برای دومین سال پیاپی، افزود: به‌طور کلی صنعت خودرو و قطعه‌سازی از هرگونه فضای جدیدی که در عرصه بین‌الملل ایجاد شود، استقبال می‌کنند و باید همه تلاش خود را برای بسترسازی مناسب در این زمینه به‌کار بگیریم. وی گفت: با وجود تلاش‌های انجام شده، اما دستاوردهای نمایشگاه پارسال راضی‌کننده نبود و امید می‌رود با رفع مشکلات موجود از جمله بسترسازی مناسب مراودات مالی و نقل‌وانتقال پول، شرایط بهتری را برای صنعتگران ایرانی شاهد باشیم. ذکریایی؛ تصریح‌کرد: چین و ترکیه رقبای جدی ایران در این بازار بزرگ هستند و به‌ویژه چینی‌‌ها با عملکرد چابک، وضعیت اقتصادی مناسب شرکت‌ها و فراهم بودن بهتر بستر کار برای آن‌ها در بازار روسیه، از شانس بالاتری برای موفقیت برخوردارند. وی همچنین همزمانی این نمایشگاه با نمایشگاه خودرو و قطعه تهران در مردادماه امسال را یادآور شد و اظهار داشت: همین مسأله سبب کاهش توان شرکت‌ها برای حضور در هر دو رویداد خواهد شد و امیدواریم در این زمینه با تغییر زمان نمایشگاه تهران، چاره‌اندیشی شود.