درآمد ۲۰میلیارد دلاری راه‌‌آهن رشت-‌آستارا ۱۲۰ برابر واقعیت است

اگرچه به گفته مسؤولان راه‌آهن با اجرایی شدن پروژه راه‌‌آهن رشت-‌آستارا، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود ۱۵ میلیون تن بار جابه‌جا می‌شود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد اما کارشناسان ترانزیت این دیدگاه را شایعات بی‌اساس و نظریات افراطی توصیف کرده‌اند. به گزارش تین‌نیوز، محمداسماعیل علیخانی؛ در مورد اظهارنظرهای صورت […]

اگرچه به گفته مسؤولان راه‌آهن با اجرایی شدن پروژه راه‌‌آهن رشت-‌آستارا، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود ۱۵ میلیون تن بار جابه‌جا می‌شود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد اما کارشناسان ترانزیت این دیدگاه را شایعات بی‌اساس و نظریات افراطی توصیف کرده‌اند. به گزارش تین‌نیوز، محمداسماعیل علیخانی؛ در مورد اظهارنظرهای صورت گرفته در مورد درآمدهای ترانزیتی و توریستی راه‌آهن رشت-‌آستارا، گفت: اگر طول سیر قطار‌ها در قلمروی ما ۲۰۰۰ کیلومتر و تعرفه حمل بار سه سنت دلار و کرایه هر تن از قلمروی کشور ۶۰ دلار و با درآمدهای احتمالی ۷۵ دلار در هر تن باشد، کل کرایه دریافتی ۱۱۲۵ میلیون دلار خواهد بود که با ۲۰ میلیارد دلار تفاوت فاحش دارد، ضمن این که باید در نظر داشت همه کرایه دریافتی نیز درآمد نیست. وی با تأکید بر این که عبور ۱۵ میلیون تن بار از راه‌آهن یک خطه تقریباً غیر ممکن است، افزود: میزان قبلا تقاضای ترانزیت بار در این محور ۲٫۲میلیون تن اعلام شده بود. این کارشناس، عنوان کرد: اگر تقاضای ترانزیت ۱۵ میلیون تن بار هم وجود داشته باشد، این میزان بار از محور رشت قزوین و گلوگاه کوهین با ظرفیت هشت میلیون تن نمی‌تواند عبور کند و بیشتر ظرفیت این محور به وسیله بار ملی و بارهای بندر انزلی اشغال می‌شود در نتیجه ارقام اعلام شده هم از نظر تقاضا و هم از نظر درآمد دور از واقع است. علیخانی؛ تأکید کرد: در نتیجه، با توجه به این که کرایه دریافتی حدود مبلغ ۰٫۱۶۵ میلیارد برای عبور بار ترانزیت از همه قلمروی کشور در طول حدود ۲۰۰۰ اندومتر است درآمد اعلام شده ۱۵ میلیارد دلاری ۱۲۰ برابر واقعیت است. این کارشناس، تصریح کرد: این در حالی است که همه ۱۶۵ میلیون دلار کرایه دریافتی نیز سود نیست و دست بالا ۳۰ درصد آن سود است که رقمی حدود ۵۰ میلیون دلار خواهد بود. وی با بیان این که جذب انبوه توریست با احداث این راه‌آهن نیز جای سؤال دارد، عنوان کرد: این اغراق هاست که جریان ترانزیت را به انحراف کشانده وگرنه همین دلارهای اندک هم مهم است، اما برای کسب آن نمی‌توان برای ساختن یک راه‌آهن یک خطه هشت تا ۱۰ میلیون دلار در هر کیلومتر هزینه کرد. وی گفت: بنابراین با توجه به تعرفه‌های جاری، در افق ۲۰۲۵ درآمد حاصله از ترازنیت هیچگاه به میلیارد دلار نخواهد رسید و سود حاصله با فرض سی در صد کرایه دریافتی پس از وضع هزینه‌های جاری و سوخت و با صرف‌نظر از هزینه استهلاک زیربنا و ناوگان با کوشش‌های بسیار و در همه کریدورهای مفروض، شاید به ۲۰۰ میلیون دلار (کمی کمتر یا بیشتر) برسد.

علیخانی؛ افزود: در مجموع این شایعات از مصادیق امور گمراه کننده بوده و فقط موجب توجیه پروژه‌های ناموجه (به‌خصوص در راه‌آهن) به اشتباه انداختن مسؤولان و تصمیم‌گیران و وهن کارشناسان در عرصه بین‌المللی می‌شود.