توسعه اصلاح نگرش‌های اقتصاد رفتاری در کشورهای پیشرفته

اگر روند مصرفی که طی سال‌های اخیر در پیش گرفته شده، تداوم یابد، لازم است تا در هر دوره ۱۰ ساله زیرساخت‌های تولید و انتقال و توزیع برق دو برابر شوند. از سوی دیگر تا چند سال آینده بی‌تردید میزان مصرف از میزان تولید نیروگاه‌های کشور پیشی می‌گیرد که این امر تأمین برق پایدار برای […]

اگر روند مصرفی که طی سال‌های اخیر در پیش گرفته شده، تداوم یابد، لازم است تا در هر دوره ۱۰ ساله زیرساخت‌های تولید و انتقال و توزیع برق دو برابر شوند. از سوی دیگر تا چند سال آینده بی‌تردید میزان مصرف از میزان تولید نیروگاه‌های کشور پیشی می‌گیرد که این امر تأمین برق پایدار برای مشترکان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد، از این‌رو در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای مشترکان سیاست کارآمدی است که وزارت نیرو اتخاذ کرده و بی‌تردید همراهی مؤثر مشترکان و جلب مشارکت آنها در مدیریت مصرف انرژی می‌تواند کشور را در عبور از شرایط ناشی از اوج مصرف انرژی برق در تابستان یاری دهد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل، رعایت راهکارهای مدیریت مصرف علاوه بر تأثیرگذاری بر چگونگی مصرف انرژی در خانوارها ضمن کمک به تأمین برق پایدار کشور، موجب کمک به اقتصاد خانواده نیز می‌شود.

از سوی دیگر، توسعه دانش اقتصاد رفتاری، گزینه‌ها و راهکارهای نوینی را جهت ارتقای اثربخشی اقدامات مدیریت مصرف برق فراهم کرده است. دانش اقتصاد رفتاری، کوشیده تا با روانشناسی دقیق رفتارهای انسانی و شناسایی عوامل مؤثر بر شکل رفتارهای انسانی، ابزارهای مؤثری را پیش‌بینی کند.

در کارگروه اصلاح نگرش‌های اقتصاد رفتاری در دولت انگلستان رهنمودهای صرفه‌جویی انرژی و در مرکز استراتژیک دولت فرانسه نیز علاوه براستفاده از اصول مصرف بهینه انرژی، سیاست‌های ویژه‌ای دنبال می‌شود.

کشورهای آمریکا، استرالیا و هلند با حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد درصدد برآمدند تا توصیه‌های برآمده از اقتصاد رفتاری را جهت مصرف بهینه انرژی به‌کار گیرند.

ما نیز از این امر مستثنی نبوده و اگر می‌خواهیم قدر سرمایه‌‎های ملی را بدانیم باید در این راه گام‌های مؤثری برداریم که از جمله آنها اصلاح الگوهای مصرف به صورت بنیادی و ریشه‌ای است تا بتوانیم منابع کشور را در مسیر درست قرار داده و آنها را برای آیندگان حفظ کنیم. همچنان که طی یکی، دو سال اخیر همراهی عموم مردم با طرح‌های اصلاح الگوی مصرف و کاهش مصارف غیرضروری در ســاعات اوج بار افزایش یافته و امید می‌رود با اهرم‌های تشویقی جدید این روند استمرار یابد.