به بهانه پرداخت لحظه‌ای طلب پیمانکاران توسط دولت

انقلاب مالی در انتظار پیمانکاران

نفیسه‌سادات شفایی– عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران با تأثیر مستقیم بر جریان نقدینگی یا (Cash Flow)، علاوه بر ایجاد وقفه، کاهش بهره‌وری و سرعت اجرای کار، باعث ایجاد تأخیر در پروژه و به طبع آن تحمیل ضرر و زیان برای پیمانکاران می‌گردد. بنابر آمار، بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی تا پایان آذرماه ۱۴۰۱ برابر […]

نفیسه‌سادات شفایی– عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران با تأثیر مستقیم بر جریان نقدینگی یا (Cash Flow)، علاوه بر ایجاد وقفه، کاهش بهره‌وری و سرعت اجرای کار، باعث ایجاد تأخیر در پروژه و به طبع آن تحمیل ضرر و زیان برای پیمانکاران می‌گردد. بنابر آمار، بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی تا پایان آذرماه ۱۴۰۱ برابر با یک میلیون و ۸۴۹ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان و مطالبات شرکت‌های دولتی یک‌میلیون و ۹۱۰ هزار و ۹۵ میلیارد تومان بوده که مازاد بدهی‌‌ها بر مطالبات شرکت‌های دولتی رقم منفی ۶۰ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان بوده است. همچنین در بررسی عملکرد انتشار اوراق دولتی با ظرفیت‌های قانونی در سال ۱۴۰۱ مشخص شد که از مجموع ۲۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق در سال گذشته، ۷۵ هزار میلیارد تومان آن مطابق با مصوبات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، ۴۳هزار میلیارد تومان مطابق با اصلاحات و الحاقات قانون بودجه و صدهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بوده است.

انقلاب مالی در انتظار پیمانکاران

گفتنی است؛ همواره پیمانکاران دغدغه پرداخت طلبشان از سوی دولت را داشتند و حالا بعد از دهه‌ها انگار قرار است انقلابی مالی رخ دهد و پیمانکاران به صورت فوری طلبشان را از دولت دریافت نمایند. در همین رابطه، سیداحسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: از این به‌بعد پرداخت‌‌ها به پیمانکاران طرح‌های عمرانی به صورت لحظه‌ای و به حساب خودشان انجام خواهد شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی، در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پیش از این تأمین مالی طلب‌های پیمانکاران طرح‌های عمرانی کشور بسیار با سختی صورت می‌گرفت و رسوب پول در حساب دستگاه‌های اجرایی کشور می‌ماند اما تولیدکنندگان و پیمانکاران متأسفانه نمی‌توانستند طلب خود را وصول کنند. وی افزود: ما برای اینکه رسوب پول در دستگاه‌های دولتی صفر شود برای اولین‌بار با دستور آقای رئیس‌جمهور موفق شدیم از بهمن‌ماه، نظام پرداخت اعتباری به ذی‌نفع نهایی را برای تمام پرداخت‌های بودجه‌ای دولت انجام دهیم که یک کار بسیار بزرگ مشترک مابین خزانه‌داری کل کشور و کمک بانک‌مرکزی بود. خاندوزی؛ در ادامه، تأکید کرد: بعد از این، اتفاق مبارکی که رخ خواهد داد این است که بدون حتی یک روز تأخیر یعنی به محض اینکه صورت وضعیت‌‌ها نهایی و برای پروژه‌های عمرانی تأیید می‌شود و سازمان برنامه، تخصیص را صادر می‌کند در همان روز و در کمتر از چند ثانیه پرداخت‌های پیمانکاران طرح‌های عمرانی کشور به‌طور مستقیم به حساب خود پیمانکاران خواهد رفت. وزیر اقتصاد، همچنین درباره اعلام لیست فهرست کالاهای صهیونیستی، بیان کرد: آقای دکتر صفری؛ در معاونت اقتصادی وزارتخارجه به همراه سازمان توسعه تجارت پیگیر این موضوع بودند و فهرست هم ظاهراً تهیه شده بود ولی درباره برخی از موارد اختلاف نظر وجود داشت که به محض اینکه رفع اختلاف شود سازمان توسعه تجارت حتماً اطلاع‌رسانی خواهد کرد.