در آستانه ورود خودروهای برقی آیین‌نامه خدمات پس از فروش برای آن تدوین خواهد شد؟

گروه خودرو- دومین همایش انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، تحت عنوان همایش خدمات پس از فروش خودروهای برقی برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این همایش بهزاد پناهی؛ دبیر همایش خدمات پس از فروش خودروهای برقی نیز، با تأکید بر اینکه این همایش شروع یک تجربه جدید در حوزه خودروهای برقی خواهد […]

گروه خودرو- دومین همایش انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، تحت عنوان همایش خدمات پس از فروش خودروهای برقی برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این همایش بهزاد پناهی؛ دبیر همایش خدمات پس از فروش خودروهای برقی نیز، با تأکید بر اینکه این همایش شروع یک تجربه جدید در حوزه خودروهای برقی خواهد بود، بیان داشت: «با وجود آنکه تولید خودروهای برقی از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است اما همه ما در موضوع خودروهای برقی تازه‌کار هستیم و هنوز همزبانی در حوزه خودروی برقی وجود ندارد.» وی با اشاره به اینکه در وزارت صمت نیز عزمی جدی برای ورود این خودرو‌‌ها به بازار و ناوگان حمل‌ونقل کشور صورت گرفته است، تصریح کرد: «ورود خودروهای برقی به بازار و ناوگان‌های حمل‌ونقلی کشور اجتناب‌ناپذیر است و باید از خدمات پس از فروش این خودرو‌‌ها غافل نمانیم.» پناهی؛ درخصوص همکاری انجمن خدمات پس از فروش خودرو با شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) گفت: طی برخی مطالعات علمی و پژوهشی، بررسی و تحقیقات لازم درخصوص خودروهای برقی و الزامات خدمات پس از فروش آن صورت گرفته و مقرر است نتیجه آن به‌عنوان پیش‌نویس آیین‌نامه خدمات پس از فروش خودروهای برقی، به وزارت صمت پیشنهاد شود. رئیس انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو، در مورد نبود استاندارد و قوانین مشخص در رابطه با استفاده از خودروهای برقی، گفت: «هنوز درخصوص خودروهای برقی هیچ استانداردی تهیه و تدوین نشده است و دولت باید درخصوص این خودرو‌‌ها و الزامات آن که از نیازهای جامعه است، هر چه زودتر ورود کند تا شاهد یک استاندارد تدوین شده درخصوص خودروهای برقی باشیم.» وی به جای خالی سیستم خودرو متصل (connected car) در صنعت خودروسازی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: «سیستم خودروهای متصل یکی از مهم‌‌‌ترین بخش‌های خدمات پس از فروش است که با برقراری ارتباط با عرضه کننده و مالک خودرو تمامی نواقص و معایب خودرو را هشدار داده و از ایجاد صدمات بیشتر به خودرو جلوگیری می‌کند که متأسفانه جای خالی این سیستم در صنعت خودروسازی کشور به‌شدت احساس می‌شود. حسین سیروسی؛ کارشناس صنعت خودرو نیز، درخصوص توسعه خودروهای برقی در بازار خاورمیانه، گفت: کشور هند با دو خودروساز ماهیندرا و تاتا موتور، ترکیه با خودرو توگ و عربستان‌سعودی با برند لوسید پیشتازان برقی‌سازی به حساب می‌آیند. نکته قابل‌توجه اینجاست که ترکیه برای حمایت از خودروی برقی توگ تعرفه بسیار بالای برای واردات هر محصول برقی به کشورش وضع کرده است. سیروسی؛ با بیان اینکه روند فروش خودروهای الکتریکی در دنیا روبه رشد است، اظهار داشت: در سال ۲۰۲۱ حدود سه میلیون دستگاه خودرو برقی به فروش رسیده بود، اما براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴ میلیون دستگاه خودرو برقی در دنیا فروخته شده است. در اروپا بیش‌‌ترین فروش خودروهای برقی مربوط به کشور نروژ است، در بازار این قاره حدود ۶٫۲ میلیون دستگاه خودرو در سال میلادی گذشته به فروش رسیده است. این کارشناس صنعت خودرو، درخصوص برندهای پرفروش خودروهای برقی در دنیا، بیان کرد: محصولات برند تسلا و بی‌وای‌دی جزء ۱۰ خودرو پرفروش دنیا محسوب می‌شوند، مجمع اقتصادی بین‌الملل دغدغه زیست‌محیطی و نوآوری در تولید برق دارد. مشوق‌های دولتی برای توسعه خودروهای برقی در تمام دنیا نتیجه عکس داشته و خودروسازان باید خودشان اقدام به توسعه کنند. همچنین بیوک علیمرادلو؛ مدیرعامل گروه بهمن موتور نیز، بیان داشت: برقی کردن خودرو یک انقلاب در صنعت خودرو و خدمات پس از فروش آن محسوب می‌شود، افزود: «جهان آینده شبیه الان نخواهد بود و باید سیاست برقی کردن خودرو در دستور کار قرار گیرد.» وی با بیان اینکه در توسعه استفاده از این خودرو‌‌ها اتکای مطلق به مشوق‌های دولتی در کشورهای غربی جواب نداده است، تصریح کرد: «در کشور چین که میزان مشوق‌های ارائه شده در تولید خودرو برقی نسبت به کشورهای غربی کمتر بوده و این کشور دیرتر از غربی‌‌‌ها دست به توسعه تولید و استفاده از خودروهای برقی زده اما هم‌اکنون شرایط بهتری دارد.» وی با اشاره به اینکه کشور آمریکا به دلیل توفیق نیافتن در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از خودروهای برقی، به‌طور مشخص بر مضرات برقی‌سازی خودرو‌‌ها تأکید دارد، اظهار داشت: البته ممکن است این سیاست اثر بگذارد اما قطعاً حرکت به سمت خودروهای برقی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. علیمرادلو؛ بیان داشت: ارزیابی‌‌‌ها نشان می‌دهد یک تاکسی سالانه ۱۰ هزار دلار یارانه سوخت می‌گیرد و اگر این رقم را در مقیاس چند میلیون خودرو در نظر بگیریم، رقم بسیار بالایی است که می‌تواند در توسعه زیرساخت‌‌‌ها و پروژه‌های عمرانی صرف شود. اما به جای سرمایه‌گذاری در حوزه عمران در حال سوزاندن سرمایه‌های کشور هستیم. او افزود: «برقی شدن سیستم حمل‌ونقل عمومی انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است؛ ضرورتی که با آلوده کردن محیط‌زیست ایجاد شده است و مشخص نیست تا چه زمانی می‌خواهیم بنزین با رقمی کمتر از ۱۰ سنت را بسوزانیم غافل از اینکه همه چیز را نابود می‌کنیم.» علیمرادلو؛ در ادامه بیان داشت: حتی شرکت‌های خودروسازی کشور مانند همه دنیا باید بتوانند خود زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله ایستگاه‌های شارژ را ایجاد کنند و حتی برای تأمین برق مورد نیاز نیروگاه بسازند، در واقع با برقی کردن خودرو فعالیت اقتصادی از بین نمی‌رود بلکه تغییر شکل می‌یابد. وی با انتقاد از اینکه وزارت صمت قانونی در حوزه خودروهای برقی ندارد؛ خاطرنشان کرد: «قوانین موجود اجازه واردات قطعات مورد نیاز برای تولید را نمی‌دهد و در واقع قانون بر محور CKD تنظیم شده است. از این‌رو باید متولیان، سیاست‌گذاری مدونی در این حوزه تنظیم کنند. تدوین یک استاندارد مشخص برای خودروهای برقی یک ضرورت است.