ممنوعیت مجدد ورود حیوانات اهلی به پارک‌ها!

چرا با اعلام پارک‌هایی برای حیوان‌گردانی مخالفت می‌شود؟

نعیمه تپه‌افشاری- شاید برای خیلی از افراد عشق به حیوانات مفهوم خاصی نداشته باشد اما برای عموم مردم حیوانات، موجوداتی هستند که هر روز تعداد زیادی از مردم را شاد می‌کنند. آن‌ها برای همه مردم دوست‌داشتنی و مهربان هستند. حیواناتی که به هر دلیلی در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند و با آن‌ها اُنس گرفته‌اند را […]

نعیمه تپه‌افشاری- شاید برای خیلی از افراد عشق به حیوانات مفهوم خاصی نداشته باشد اما برای عموم مردم حیوانات، موجوداتی هستند که هر روز تعداد زیادی از مردم را شاد می‌کنند. آن‌ها برای همه مردم دوست‌داشتنی و مهربان هستند. حیواناتی که به هر دلیلی در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند و با آن‌ها اُنس گرفته‌اند را حیوان اهلی می‌نامند. حیوانات باعث می‌شوند انسان‌ها افرادی دلسوز و مثبت‌تری باشند و به‌طور کلی شادتر باشند. تاریخ را که ورق بزنی می‌بینی که نگهداری از حیوانات ریشه در تاریخ کشورمان دارد. با رشد روزافزون علاقه مردم ایران به دوران بلندمدت ایران‌باستان، که دستکم شامل ایران دوران هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان می‌شود، سگ در زندگی بسیاری از ایرانیان امروز، دیگر موجودی «مطرود» به حساب نمی‌آید. ایرانیان باستان معتقد بودند که سگ و خروس، سروش غیبی را درک می‌کنند و به همین دلیل برای این دو حیوان احترام قائل بودند. همه ما از قدیم آدم‌هایی را که در پشت‌بام‌ها کفتر نگهداری می‌کردند و از قضا هنوز هم وجود دارند، می‌شناسیم اما با گذشت زمان علاوه بر کفتر شاهد حضور گربه و سگ نیز هستیم؛ به‌خصوص در سال‌های اخیر که بسیاری همچون مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی به نگهداری آنان عادت کرده‌اند. در واقع داشتن حیوانات اهلی از یک‌سو مزیت‌های فراوانی دارد ولی از سوی دیگر نگه داشتن آنان در آپارتمان‌ها مشکلات متعددی را برای همسایگان به وجود می‌آورد. از این‌ها که بگذریم حیوانات اهلی نیازمند حضور در فضای آزاد هستند و همین امر باعث شده تا طی سال‌های گذشته جنجال‌های فراوانی را شاهد باشیم. مخالفان حضور حیوانات اهلی در اماکنی همچون پارک‌ها، معتقدند که حضور حیوانات اهلی باعث ایجاد ترس بین مردم می‌شود. بر همین اساس سال ۱۴۰۰ جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان‌های شهر تهران به میان آمد، ولی راه به جایی نبرد.

ممنوعیت مجدد ورود حیوانات اهلی به پارک‌ها!

حال حسین نظری؛ معاون خدمات شهری شهرداری تهران، با بیان اینکه ورود حیوانات اهلی از جمله سگ به پارک و بوستان‌‌ها ممنوع است، گفت: در بزرگراه شهید محلاتی چندین بار گله سگ‌‌ها را گرفته‌ایم و بدون اینکه این سگ‌‌ها ر‌ها شده باشند پس از چند روز شاهد تردد گله‌ای دیگر هستیم و این برای ما جای سؤال است. نظری؛ در دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، افزود: ورود حیوانات اهلی به ویژه سگ‌‌ها به بوستان‌ها ممنوع است و در این خصوص شهروندان باید همراهی و همکاری لازم را داشته باشند. وی اظهار کرد: چندین بار این موضوع را اعلام کرده‌ایم که آوردن حیوانات اهلی در بوستان‌های تهران و فضای سبز عمومی به دلیل حضور خانواده‌ها، کودکان و احتمال آلوده شدن این فضا‌ها ممنوع است. وی ادامه داد: دو مجموعه برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب وجود دارد که در این زمینه براساس مکانیزم وزارت کشور عمل می‌شود و اگر قرار بر این باشد که مکانیزم جدیدی تعریف شود، از بررسی آن استقبال می‌کنیم. به گفته نظری؛ اکثر بوستان‌های ما تابلوهایی مربوط به این ممنوعیت را دارد و اگر ضعفی وجود دارد باید تقویت شود. حال سؤال این است که چرا شهرداری و شورای شهری با اعلام پارک‌ها و بوستان‌هایی مخصوص حیوان‌گردانی این معضل را پایان نمی‌دهد؟