مزایده‌ای برای خروج از خاک خوردگی تاریخی!

نگاهی به مشکلات تیمی به اسم نفت مزایده‌ای برای خروج از خاک خوردگی تاریخی! مسعود طاهری باشگاه نفت تهران، باشگاهی که تا دیروز اسمش باشگاه بود و امروز نه اسمش باشگاه است و نه تیمش تیم! باشگاهی با سابقه که سابقه حضور در جمع ۸ تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا در سال ۹۴ را در […]

نگاهی به مشکلات تیمی به اسم نفت

مزایده‌ای برای خروج از خاک خوردگی تاریخی!

مسعود طاهری

باشگاه نفت تهران، باشگاهی که تا دیروز اسمش باشگاه بود و امروز نه اسمش باشگاه است و نه تیمش تیم!

باشگاهی با سابقه که سابقه حضور در جمع ۸ تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا در سال ۹۴ را در کارنامه دارد و سال‌ها به واسطه حضور مربیان کارآمدی همچون یحیی‌گل‌محمدی، علیرضا‌منصوریان و علی‌دایی توانسته علاوه بر کسب قهرمانی در جام حذفی، به معتبر‌ترین لیگ باشگاهی آسیا هم راه یابد.

اما حال و روز این تیم چند سالی می‌شود که به واسطه مشکلات مدیریتی‌‌اش مساعد نیست. در واقع بعد از آن که وزارت نفت به درستی و بر مبنای واگذاری کار به بخش خصوصی اعلام کرد که قصد تیمداری ندارد و تصمیم به واگذاری نفت تهران به بخش خصوصی گرفت، طی مزایده‌ای توانست به این امر جامه عمل بپوشاند و در نهایت شرکت «بهنام پیش رو کیش» توانست برنده مزایده شود.

شرکتی که پیشتر با حضور در مزایده خرید باشگاه پرسپولیس نیز حاضر بود و بعد از آن که نتوانست به آرزوی خود برای رسیدن به مدیریت باشگاه بزرگ پرسپولیس دست یابد؛ با حضور در مزایده باشگاه نفت توانست، این تیم را ضمیمه دارایی‌های خود کند. اما پس از انتقال نفت به شرکتی که با رقم ۳۰۰میلیارد تومان مشتری خرید باشگاه پرسپولیس بود گمان می‌رفت که تمام مشکلات مالی نفت تهران یک شبه برطرف شده و این تیم، تحت تملک بخش خصوصی و یک شرکت ظاهراً متمول و پولدار روزهای بی‌حاشیه و شیرینی را سپری کند.

باشگاه نفت با مدیریت جدید نیز توفیق چندانی در حل مشکلات عدیده خود ندارد و حتی چندین بار بازیکنان سابق این باشگاه همچون علیرضابیرانوند، سیدجلال‌حسینی، کمال‌کامیابی‌نیا و کل بازیکنان و کادر فنی و عوامل باشگاه که از سال‌های قبل از باشگاه نفت مطالباتی داشتند، با شرایطی غیرمعمول و غیرمتعارف و با ایجاد تجمع و سرو صدا در پی احقاق حقوق خود از باشگاه برآمدند.

تمام این مشکلات و حاشیه‌ها در باشگاهی اتفاق افتاده که مالک آن مدعی خرید باشگاه بزرگ پرسپولیس و اداره این باشگاه پرطرفدار به شکل کاملاً حرفه‌ای بود. اما مشخص نیست که پشت پرده شکل‌گیری و موجودیت شرکت‌هایی همچون «بهنام پیشرو کیش» چه مشکلاتی وجود دارد که در حد حرف و ادعا ارقام چند صد میلیاردی را همچون آبنبات درون دهان میچرخانند اما در عمل حتی از پرداخت بدهی‌های جزیی خود نیز عاجز هستند!

تیم نفت تهران یکی از سهمیه‌های ایران به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا است و باید هر چه زودتر وضعیت خود را مشخص کند و به همین دلیل بود که وزارت نفت آستین‌ها را بالا زد و قصد مزایده‌ای دوباره کرد.

آن‌طور که از شواهد پیداست با دو شرکت برای واگذاری این تیم ریشه‌دار صحبت شده و این در حالی است که وزارت نفت برای شرکت بهنام‌پیشروکیش نیز به رغم عدم توانایی آنها در پرداخت مخارج خود، یک جای خالی برای حضور در مزایده کنار گذاشته و همچنان امیدوار است تا بتواند در راستای اصل ۴۴ یک تیم دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

به هر حال امیدواریم با توجه به این‌که تیم نفت یکی از تیم‌های خوب و ریشه‌دار فوتبال کشور است، بتواند ادامه حیات داده و همچون تیم‌های پوران، راه‌آهن سورینت دچار خاک‌گرفتگی تاریخ نشود!