ترامپ، مسبب سازش ایران و اروپا!

ترامپ، مسبب سازش ایران و اروپا! محمدرضا عیوضی ترامپ برخلاف شعارهایی که در سخنرانی سخیف خود در مجمع سازمان ملل مبنی بر پاره کردن برجام داد، اصولاً نمی‌تواند آن را پاره کند یا به صورت یک‌جانبه از آن خارج شود که شاید برجام را نابود کند. تمامی شواهد امر حکایت و دلالت بر آن دارد […]

ترامپ، مسبب سازش ایران و اروپا!

محمدرضا عیوضی

ترامپ برخلاف شعارهایی که در سخنرانی سخیف خود در مجمع سازمان ملل مبنی بر پاره کردن برجام داد، اصولاً نمی‌تواند آن را پاره کند یا به صورت یک‌جانبه از آن خارج شود که شاید برجام را نابود کند.

تمامی شواهد امر حکایت و دلالت بر آن دارد که نهاد‌ها و جناح‌های حاکم در آمریکا در تلاشند تا با عهدشکنی‌های مستمر و کارشکنی‌های متعدد در مسیر اجرای برجام و حتی تهدید به خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ۱+۵ جمهوری‌اسلامی‌ایران را به خیال خام خود فریب دهند تا سیاست اعلام خروج از برجام بدون آمریکا را در پیش گیرد.

آمریکا در چند سال اخیر به این جمع‌بندی رسیده است که با حمایت از افراط‌گرایی می‌تواند ابتکارعمل را در تحولات منطقه به دست گیرد. این راهبرد برای آمریکا اهمیت زیادی دارد چراکه به واشنگتن کمک خواهد کرد تا اهدافی را که نتوانسته است در پروژه ایران‌هراسی درموضوع هسته‌ای به آنها برسد، به روش دیگری دنبال کند.

فراموش نکنیم که آمریکا برای شروع حملات نظامی به عراق در دوران صدام، حمایت‌های بیش از ۳۰ کشور را در موضوع حملات همه جانبه نظامی و سیاسی خود به همراه داشت که امروز سیگنالهای خلاف این مطلب صادر می‌شود.

اگرچه آمریکا رویکرد تقابلی را در قبال ایران در پیش گرفته، ظاهراً اروپا آماده است مسیر خاص خود را در مورد ایران تعیین کند. فرانسه و انگلستان دو قدرت اروپایی در روزهای اخیر در چندین نوبت بر تداوم تعهد اروپا به توافق هسته‌ای تأکید کرده‌اند. مسؤولان سیاست خارجی و حتی عالی‌‌ترین مقامات اجرایی این دو کشور به‌طور مشخص گفته‌اند که توافق هسته‌ای به یک کشور تعلق ندارد.

روابط اروپا و آمریکا از زمان روی کار آمدن دونالدترامپ به سردی گرایش دارد و به دنبال همین موضوع سیاست اروپا درمورد ایران با سیاست آمریکا درمورد ایران دیگر همسو نیست. از نظر اروپایی‌ها، الزامات برنامه هسته‌ای ایران به اصلی‌‌‌ترین موضوعات پرداخته است و فضا و حسن‌نیت لازم برای شروع مذاکره در مورد حیطه‌های دیگر را فراهم می‌کند.

از این رو، پیشنهاد منطقی آن است که امروز با ورود ترامپ و فاصله‌گیری ناخواسته و آرام اروپا با آمریکا، ایران خود را برای استفاده از اروپا به عنوان اهرم فشار به آمریکا و نسخه پشتیبان اقتصاد بین‌المللی در نظر گیرد تا پروژه انزوای ایران دوباره به سرانجام نرسد.

اتحادیه اروپا با قابلیت اقتصادی بالا و توان دیپلماتیک تأثیرگذار به عنوان اهرمی قابل اعتنا در نظام بین‌الملل می‌تواند نقشی متوازن‌کننده در سیاست خارجی ایران در قبال ایالات متحده آمریکا و رقبای منطقه‌ای ایفا نماید. درک این اهرم متوازن‌کننده و بهره‌برداری مناسب از آن به خوبی می‌تواند تأمین‌کننده منافع و امنیت ملی کشور باشد. بهره‌گیری از نفوذ اقتصادی اتحادیه اروپا در اقتصاد و تجارت بین‌الملل، استفاده از قدرت سیاسی و بین‌المللی آن در حل و فصل بحران‌های بین‌المللی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی اروپا با توجه به نیازهای کشور، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و دانش نوین اعضای اتحادیه اروپا در حوزه‌های گوناگون از جمله پتانسیل‌های توازن بخش اتحادیه اروپا برای سیاست خارجی جمهوری‌اسلامی‌ایران در برابر سایر بازیگران و رقبای بین‌المللی است.

بهروزپورسینا تحلیلگر ارشد مسایل راهبردی در یادداشتی برای ایرنا نوشت: بیش از هر زمان دیگر، کشور نیاز به همدلی، همصدایی و اتحاد همه نیروهای انقلاب دارد. پیروی هوشیارانه از سخنان راه‌گشای رهبر معظم انقلاب و هدایت‌های داهیانه ایشان به موازات حمایت جانانه از کلیت سیاست‌های خارجی دولت دوازدهم به‌خصوص در فصل برجام، ما را با عزت و سلامت از این پیچ دشوار تاریخی، به فضل الهی به سلامت به قله پیروزی خواهد رساند.

 

به نظر می‌رسد حال که روابط جمهوری‌اسلامی‌ایران و اتحادیه اروپا به واسطه توافق هسته‌ای یک بار دیگر در مسیر بهبود و پیشرفت قرار گرفته، زمان آن فرا رسیده است که برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی با حفظ اصول و ارزش‌های کلان حاکم بر سیاست خارجی کشور، چارچوبی راهبردی را در روابط خود با اروپا تنظیم کنیم. تحول مثبت در سیاست خارجی دولت یازدهم و جایگاه بین‌المللی جمهوری‌اسلامی‌ایران پس از توافق هسته‌ای از یک‌سو و نیازمندی‌های اقتصادی و امنیتی اتحادیه اروپا به سبب چالش‌های متعددی که گریبانگیر آن شده است از سوی دیگر، اهمیت درک این دوره بی‌سابقه برای تحولی تاریخی در روابط با اروپا را نزد دستگاه دیپلماسی کشور دوچندان می‌کند.