لزوم برخورد با مافیای قاچاق حلقه‌های مفقوده حمایت از کالای ایرانی

لزوم برخورد با مافیای قاچاق حلقه‌های مفقوده حمایت از کالای ایرانی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که حمایت از کالای ایرانی اقتصاد داخلی را تقویت می‌کند، گفت: تجاری‌سازی تولیدات رقابت‌پذیر و برخورد با مافیای قاچاق، حلقه مفقوده حمایت از کالای ایرانی است. به گزارش خانه ملت محمدابراهیم‌رضایی در خصوص نامگذاری […]

لزوم برخورد با مافیای قاچاق حلقه‌های مفقوده حمایت از کالای ایرانی

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که حمایت از کالای ایرانی اقتصاد داخلی را تقویت می‌کند، گفت: تجاری‌سازی تولیدات رقابت‌پذیر و برخورد با مافیای قاچاق، حلقه مفقوده حمایت از کالای ایرانی است.

به گزارش خانه ملت محمدابراهیم‌رضایی در خصوص نامگذاری سال جاری با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» اظهارکرد: حمایت از کالای ایرانی راهبردی است که در شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب ترسیم شده است و ضرورت دارد تا به عنوان گفتمان غالب کشور در ابعاد مختلف تبیین شود.

وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدیریت کلان کشور در این رابطه و عملیاتی کردن ابعاد گوناگون شعار سال جاری در حمایت از کالای ایرانی در تمامی رده‌های مسؤولیتی نظام، تصریح‌کرد: حمایت از تولیدکنندگان داخلی مهم‌ترین الزام تحقق شعار سال و رکن مهم حمایت از تولید داخلی، عزم و اراده جمعی با مشارکت مسؤولان کشور و حمایت مردم به عنوان ارکان نظام است.

نماینده مردم خمین در خانه ملت در ادامه، صرف حمایت مالی از تولیدکنندگان داخلی را کافی ندانست و گفت: لازم است تا در کنار حمایت مالی از تولید ملی حمایت معنوی نیز صورت گیرد.

وی جلوگیری از ورود کالای قاچاق به داخل کشور و برخورد قانونی با باندهای مافیای قاچاق را از جمله راهکارهای حمایتی در قالب حمایت معنوی دانست و عنوان‌کرد: حمایت هوشمندانه از تولید ملی و برداشتن موانع پیش روی تولیدکنندگان داخلی با تقویت صادرات و جلوگیری از ورود کالای قاچاق به داخل کشور، دشمنان را در دستیابی به اهداف خود در جنگ اقتصادی ناکام خواهد گذاشت.

کالاهای داخلی باید ذائقه مردم را تأمین کند

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال سال حمایت از کالای داخلی است و می‌طلبد که تولیدکنندگان با دلسوزی کیفیت کالاهایشان را بالا ببرند؛ به‌طوری که ذائقه مردم را پاسخگو باشند.

محمدجوادابطحی در خصوص حمایت از کالای ایرانی که به عنوان شعار سال جدید نام‌گذاری شده است، اظهارکرد: برای این‌که هر شعاری محقق شود باید یک عزم جدی در میان همه افراد وجود داشته باشد و آحاد ملت باید یک عزم جدی برای تحقق آن داشته باشند. امسال سال حمایت از کالای داخلی است.

وی با بیان این‌که باید از تولید کالای بی‌کیفیتی که جنس تقلبی در آن به‌کار رفته است؛ پرهیز کرد، گفت: برخی کالا‌ها کیفیت اولیه‌شان خوب است، اما وقتی در بازار جا پایی باز می‌کنند در مراحل بعدی تولید آن مرغوبیت اولیه را ندارند و این سابقه تلخی است که در تولید برخی از برندهای ایرانی شاهد آن بوده‌ایم. باید تولید داخل به‌گونه‌ای باشد که قابل صادرات هم باشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت باید تسهیلات لازم را در اختیار تولید کننده بگذارد. متأسفانه هنوز بانک‌ها بنگاه‌داری را ر‌ها نکرده‌اند و از سود کلان استفاده می‌کنند. هم‌اکنون ۱۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد که باید در بازار تولید به‌کار گرفته شود و اداره امور مالیاتی نیز باید تا ۵ سال از تولید کنندگانی که رعایت استانداردهای لازم را می‌کنند مالیات نگیرد و یا به حداقل‌‌ها راضی شود، چرا که همین مالیات‌ها سبب می‌شود که قیمت کالا‌ها افزایش پیدا کند.

ابطحی افزود: همچنین تأمین اجتماعی در بحث بیمه باید از قوانین دست و پاگیر پرهیز کند و یکی از بحث‌های مهم تولیدکنندگان همین مشکلاتی است که تأمین اجتماعی برای آنان به وجود می‌آورد.

کالای داخلی باید بتواند با کالای خارجی برابری کند

یک عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس، گفت: کالای ما باید بتواند با کالای خارجی برابری کند و شاخص‌هایی را که کالای خارجی از نظر کیفیت و قیمت برای جذب مصرف‌کننده دارد، داشته باشد.

قاسم‌میرزایی‌نیکو در رابطه با ضرورت حمایت از کالای ایرانی، بیان کرد: برای تحقق حمایت از کالای ایرانی مهم‌تر از شعار دادن، عمل کردن است. صرف این‌که بگوییم دولت دستور داده تا کالاهایی را که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود را وارد نکنیم، نمی‌توان از کالای داخلی حمایت کرد بلکه باید با درصد سخن بگوییم. به عنوان مثال بگوییم تا پایان سال ۹۷ واردات کالاهای سرمایه‌ای از ۷۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یابد تا بتوان از تولید داخل حمایت کرد.

وی در ادامه گفت: تولیدکنندگان نیز باید کفایت لازم را داشته باشند و اینگونه نباشد که وقتی کالایی را به بازار ارایه می‌کنند و کسب و کارشان رونق می‌گیرد، دیگر به فکر کیفیت نباشند و کالا را بدون تغییری به بازار عرضه کنند.

 

وی افزود: مسأله بعدی برندسازی است. این‌که ما بگوییم تا زمانی که شریک برندی پیدا نکردیم و با مجموعه‌ برندهای دنیا کار نکرده‌ایم و در چرخه تولید جهانی جایی نداریم نباید برند ایجاد کنیم نتیجه‌اش وضعیت امروز می‌شود. حمایت از کالای ایرانی تنها شعار امسال نبوده است بلکه فریاد بیش‌تر  مسؤولان و رهبری از ابتدا همین بود که به کالای داخلی باید توجه شود اما امروز کارخانه‌های ما با یک‌پنجم ظرفیت تولید دارند.