تحقق اقتصاد مقاومتی به کمک نخبگان

تحقق اقتصاد مقاومتی به کمک نخبگان نقش نخبگان کشور در ارتباط با تقویت تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی و تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای حصول اهداف کلان مملکتی، بسیار تأثیرگذار است.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نقش نخبگان در پیشرفت و توسعه هر کشوری نافذ و تعیین‌کننده است. به واقع می‌توان نخبگان را […]

تحقق اقتصاد مقاومتی به کمک نخبگان

نقش نخبگان کشور در ارتباط با تقویت تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی و تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای حصول اهداف کلان مملکتی، بسیار تأثیرگذار است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نقش نخبگان در پیشرفت و توسعه هر کشوری نافذ و تعیین‌کننده است. به واقع می‌توان نخبگان را هدایت‌کننده افکار عمومی و آحاد مردم به سمت و سوی اهداف خاص کشور تلقی کرد و این قاعده‌ای است که در طول قرن‌های گذشته نیز رایج بوده است.

به تعبیری نخبگان در هر کشوری را می‌توان به خواص آن جامعه تشبیه کرد که ضمن قائل بودن بر اصل برابری میان همه انسان‌ها، از حیث اندیشه، تفکر، قوه تجزیه و تحلیل و کارآمدی در پیشبرد جامعه به سوی قله‌های پیشرفت یک سر و گردن از عوام بالاتر هستند.

نُخبِگان در هر کشوری، فرهنگساز هستند، صنعت و اقتصاد کشور را ریل‌گذاری می‌کنند، با تحقیق و پژوهش، ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و با احصای نارسایی‌ها، کاستی‌ها و خلأ‌ها در جهت رفع و زدودن آن تلاش می‌کنند.

به واقع قهرمانان نام‌آور و مدال‌آور ورزشی در عرصه‌های بین‌المللی، نخبگان ورزشی، مخترعان و کاشفان در زمره نخبگان علمی، صنعتی و صاحبنظران و اندیشمندان عرصه سیاست در قالب نخبگان سیاسی قابل تعریف هستند و این اصل در حوزه‌های متعدد دینی، مذهبی، قضایی، ادبیات و علوم انسانی و… نیز رواج دارد.

طرح این مقدمه با در نظر گرفتن شعار سال و لزوم نقش‌آفرینی کلیه آحاد جامعه اعم از خواص و عوام بیش از پیش قابل فهم و تبیین خواهد بود.

برخی گمان می‌کنند حمایت از کالای ایرانی یا تقویت و ارتقای تولید ملی، تنها بر عهده صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان حوزه اقتصادی است اما در واقِعِ امر تمامی مردم کشور اعم از پیر و جوان، معلمان و فرهنگیان، والدین، مقامات و مسؤولان لشگری و کشوری، نویسندگان، دانشگاهیان، هنرمندان و… در حصول این امر خطیر، تأثیرگذار هستند و در صورت همسویی و همگرایی تمامی گروه‌ها و طیف‌های مذکور، اهداف اقتصادی کشور، قطعِ به یقین، دست‌یافتنی و محقق خواهد شد و البته در این میان، نقش نخبگان و خواص به مراتب پررنگ‌تر از دیگر گروه‌ها و طیف‌ها است.

براساس آمار و گزارش‌های موجود در حال حاضر، مجموعاً حدود ۹ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی و دانشجویِ در حال تحصیل در کشور حضور دارند که این عدد و رقم به روشنی گویای فرصت‌های بالقوه‌ای بوده که ایران اسلامی در حوزه سرمایه انسانی از آن برخوردار است، سرمایه‌ای که در دوران معاصر به عنوان اصلی‌‌ترین و ارزنده‌‌ترین ثروت از آن یاد می‌شود و اساساً بخش عمده تمرکز کشورهای توسعه‌یافته برای دستیابی به پیشرفت و موفقیت به این ظرفیت (نیروی انسانی) متکی و متمرکز است.

آنگونه که مقام‌معظم‌رهبری نیز پیش از این مطرح فرموده‌اند، یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور، جوانان دانش‌آموخته، دانشجویان و دانشگاهیان این مرز و بوم هستند و به واقع این جمعیت فعال و مستعد در عرصه کار، تلاش و تولید سرآمد است.

چندی پیش، منصورغلامی، وزیر علوم در طی یادداشتی به نکته ظریفی اشاره کرد که با تأمل هر چه بیش‌تر در عبارات مطرح شده از سوی وی، به روشنی می‌توان به فرصت‌ها و توانمندی‌هایی که کشور ایران از حِیثِ جامعه نخبگان و سرمایه انسانی از آن برخوردار است، پِی بُرد.

وی در این خصوص عنوان می‌کند: همین دانشجویان ایرانی وقتی به کشورهای دیگر می‌روند در مهم‌ترین صنایع آنها، تولید دانش و خلاقیت می‌کنند و به واقِعِ اَمر، ما واردکننده محصولات دانش‌آموختگانِ هموطنِ خویش می‌شویم، پس اعتماد و باور به جامعه دانشگاهی کشور می‌تواند زمینه‌ساز افزایش کیفیت کالا و تولیدات داخل کشور شود.

 تبیین نقش مستقیم و غیرمستقیم جوانان نخبه در تحقق شعار سال

وزیر علوم در ادامه یادداشت خود، می‌افزاید: دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و صنعتی کشور باید به دانشگاه‌ها اعتماد کرده و برای افزایش اقبال مردم نسبت به کالای ایرانی، کیفیت آن را بالا ببرند و این امر با بهره‌گیری از دانش و توان متخصصان و دانشمندان ایرانی، دور از انتظار نخواهد بود.

مصطفی‌احمدوند، یکی از فعالان اسبق عرصه صنعت و تولید در غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، ضمن اشاره به لزوم استفاده از تجارب پیشینیان و ضرورت حفظ شأن و احترام پیشکسوتان عرصه صنعت، تولید، علم، فرهنگ و… اظهارکرد: با این وجود، تجارب و تحولات سیاسی، اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و صنعتی و تولیدی کسب شده در طول ۴ دهه گذشته به عنوان مقطعی که به سهولت قابل لمس و فهم باشد، نشان می‌دهد در تمامی عرصه‌های مذکور، نقش جوانان بسیار نافذ و تعیین‌کننده بوده است.

وی با اشاره به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دفاع جانانه رزمندگان ایران در برابر رژیم بعثی عراق، گفت: در هر دو مقطع تاریخی، نقش جوانان بسیار اثربخش بوده و به واقع مؤلفه اصلی و تعیین‌کننده پیروزی به‌واسطه جوانان رقم خورده است.

احمدوند بیان کرد: در ارتباط با انرژی هسته‌ای به عنوان یکی از پیچیده‌‌ترین و مهم‌ترین صنایع جهان، نقش جوانان انکار ناپذیر است و تمامی واقعیت‌های مذکور نشان می‌دهد اعتماد به جوانان بسترساز دستیابی به توفیقات بسیاری بوده و قطعا با تکیه بر جامعه نخبه کشور که بخش اعظم آن از طیف جوانان شکل گرفته، قادر خواهیم بود موانع و مشکلات اقتصادیِ فعلی را پشت سر بگذاریم اما متأسفانه برخی بخش‌ها و افکار و ذهینت‌ها آنچنان که باید به این مقوله مهم توجه نمی‌کنند و با وجود برخورداری از تجارب ارزنده و درخشان گذشته، همچنان شعار ما می‌توانیم را عمیقاً درک و باور نکرده‌ایم.

این فعال اسبق در حوزه تولید و صنعت گفت: جوانان نخبه کشور موتورِ محرکه اصلی پیشرفت و توسعه هستند و نادیده انگاشتن این ظرفیت نه تنها مصداق بارزی از فرصت‌سوزی به شمار می‌رود؛ بلکه می‌توان آن را به مثابِهِ خیانتی به این کشور و آینده این مرز و بوم تلقی کرد.

وی افزود: گاهی دیده و شنیده می‌شود که برخی با نگاهی توأم با حسرت به پیشرفت‌ها و توسعه کشورهای قدرتمند و توسعه یافته جهان می‌نگرند و با مقایسه شرایط اقتصادی و صنعتی جوامع پیشرفته، وضعیت و شرایط کنونی مملکت را با روحیه توأم با سرخوردگی به اِستِهزا می‌گیرند که به اعتقاد بنده این رویه و رویکرد معادل همان خودباختگی است.

احمدوند تصریح کرد: درک عقب‌ماندگی‌ها، کاستی‌ها و مشکلات، نخستین لازمه و ضرورت حرکت به سمت پیشرفت و توسعه هر چه بیش‌تر محسوب می‌شود اما فرورفتن و غوطه‌ور شدن در کاستی‌ها و عدم باور توانمندی‌های درونی کشور و جوانان این مرز و بوم، آن هم در شرایطی که پیش از این توانمندی آنها به کرات به اثبات رسیده جز انفعال و اشتباه محاسباتی هیچ معنای دیگری نداشته و نخواهد داشت.

جوانان نخبه از گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی تا قوهِ اِنرژیک کم‌نظیر

نخبگان جوان به‌واسطه تعاملات اجتماعی قوی در دو بخش درون‌خانوادگی و برون‌خانوادگی(در سطح جامعه)، نقش به‌سزایی در فرهنگ‌سازی و ترویج و نشر روحیه جهادی و ایجاد همگرایی و هم‌افزایی میان طیف‌های متعدد جامعه ایفاء می‌کنند.

به واقع، با حضور جدی جوانان و به‌کارگیری این نیروی انرژیک و توانمند می‌توان بسیاری از الزامات حمایت از کالای ایرانی، همچون اصلاح الگوی مصرف، ترویج فرهنگ مصرف داخلی، آشنا‌سازی عموم مردم به مسایل اقتصادی و ریشه یابی نارسایی‌ها و کاستی‌های فِعلی، مبارزه با یأس و خودباختگی در برابر توانمندی‌های خارجی‌ها، ترویج فرهنگ کار و تلاش و مسؤولیت‌پذیری و وجدان کاری و گفتمان‌سازی در سطح جامعه را نهادینه کرد که البته انتظار می‌رود به موازات این امر، عرصه و فضا برای نقش‌آفرینی در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی برای این قشر پویا و با طروات که هم از روحیه جوانی برخوردار است و هم جامِه نخبگی را بر تن کرده، فراهم شود و به‌کارگیری از جوانان نخبه در دایره وسیع‌تری از حوزه‌های اثرگذارِ کشوری تسری پیدا کند.