دستگیری سلطان سکه

دستگیری سلطان سکه مسعود طاهری- التهابات بازار سکه طی ماه‌های اخیر یکی از عوامل اصلی بروز تورم بوده است و حال پلیس از دستگیری مردی خبر داده که بیش از دو تن سکه در آشفته بازار سکه خریده است. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، سردارحسین‌رحیمی، رییس پلیس تهران در نشست خبری از دستگیری مردی با دوتن […]

دستگیری سلطان سکه

مسعود طاهری- التهابات بازار سکه طی ماه‌های اخیر یکی از عوامل اصلی بروز تورم بوده است و حال پلیس از دستگیری مردی خبر داده که بیش از دو تن سکه در آشفته بازار سکه خریده است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، سردارحسین‌رحیمی، رییس پلیس تهران در نشست خبری از دستگیری مردی با دوتن سکه در تهران خبر داد و گفت: فردی معروف به «سلطان سکه» که سال ۹۶ حدود دوتن سکه را از سطح بازار جمع کرده بود، در عملیات پلیس دستگیر شد.

وی با بیان این‌که این فرد ۵۸ سال سن دارد، گفت: این فرد به نوچه‌های خود دستور داده بود در بازار تهران به راه افتاده و بدون توجه به قیمت روز سکه، تمام سکه‌های موجود را بخرند تا در روزهای آینده خودش تعیین‌کننده نرخ سکه باشد.

به گفته رحیمی، این فرد پیش از این هم به عنوان دلال سکه دستگیر شده بود و پسرش نیز با قید ضمانت آزاد است. این فرد طی مدت ۱۰ماه فعالیت خود، براساس ۵۰۰ سند و مدرکی که در خصوص وی به دست آمده در بحث دلالی سکه نقش اصلی را به عهده داشت و در این مدت حدود دو تن سکه را جمع‌آوری کرده بود.

رحیمی همچنین به اقدامات پلیس در بازار ارز و سکه اشاره کرد و گفت: ۳۵ شرکت که اقدام به ثبت سفارش در حوزه موبایل کرده بودند با همکاری ۱۲ تیم پلیس آگاهی، سازمان تعزیرات، وزارت صنعت، معدن‌وتجارت و … مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند که مشخص شد این شرکت‌ها مجموعا ۸۶میلیون یورو، ۴۱میلیون یوآن چین و ۱۸میلیون درهم امارات با نرخ دولتی دریافت کرده و مجموعاً ۴۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه از ۴ برند معروف را وارد کشور کرده است، اما متأسفانه ۳۰۰ هزار دستگاه را با قیمت آزاد عرضه کرده و ۱۰۰هزار دستگاه دیگر را در انبار احتکار کرده بودند که این موارد صورت‌جلسه شد.

رحیمی در ادامه با بیان این‌که بررسی تمامی این ۳۵ شرکت نشان داد که تخلفاتی در این زمینه داشته‌اند، گفت: همچنین در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که تمامی این ۳۵ شرکت یا «ارز دولتی دریافت کرده را به‌طور کامل در بازار آزاد فروخته‌اند»، یا «برای سند‌سازی با بخشی از آن اقدام به واردات موبایل کرده و مابقی را در بازار آزاد توزیع کرده‌اند» و یا «ارز دولتی را دریافت کرده و با آن تجهیزات را به داخل کشور آورده اما آن را در بازار با قیمت آزاد فروخته» و یا «در انبارهای خود احتکار کرده‌اند».

وی با بیان این‌که تجهیزات کشف شده از این افراد با هماهنگی مقام قضایی توقیف شد، گفت: متأسفانه علاوه بر تلفن‌همراه چندین دستگاه که تعدادشان قابل توجه نیز بود لپ‌تاپ و قطعات کامیپوتر با ارز دولتی وارد کشور شده و با قیمت آزاد در بازار فروخته شده است.

انهدام باند چاپ دلارجعلی

رحیمی همچنین از انهدام باند ۶نفره چاپ دلارهای‌جعلی خبر داد و گفت: اعضای این باند که اقدام به چاپ دلار کرده بودند از سوی مأموران پلیس شناسایی و دستگیر شدند. این افراد اقدام به جعل ۱۶۰ هزار دلار کرده بودند که متأسفانه بخشی از این دلارهای جعلی در بازار توزیع شده بود.

رحیمی همچنین افزود: اقداماتی را در خصوص شرکت‌های واردکننده لوازم آرایشی و خودرو و موضوع اخذ ارز دولتی از سوی آنها، در دستور کار داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات پلیس در بازار سکه و ارز گفت: متأسفانه برخی از صرافی‌‌ها از کارت ملی افراد عادی برای گرفتن سهمیه ارز دولتی سوء‌استفاده کرده بودند که مأموران پلیس آگاهی این ماجرا را در دستور کار خود قراردادند و متوجه شدند که چند صرافی با مبالغی بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان به ازای هر کارت ملی، اقدام به اجاره بیش از ۱۸۰۰ کارت ملی از افراد مختلف کرده بودند و در مجموع حدود دومیلیارد دلار ارز دولتی را با این شیوه دریافت کرده و در بازار آزاد به فروش رساندند.

رحیمی به دستگیری و شناسایی متخلفان از سوی پلیس آگاهی اشاره کرد و گفت: تنها یکی از این افراد دستگیر شده با این شیوه و شگرد و استفاده از ۱۵ کارت ملی ۶۰ میلیون دلار ارز دولتی را دریافت کرده که البته توسط مأموران پلیس دستگیر شد.

رحیمی با اشاره به دیگر پرونده‌ها در این زمینه اظهار کرد: همچنین دیگر مأموران پلیس موفق به دستگیری دو نفر که اقدام به خرید ۱۷۰ میلیارد تومان سکه کرده بودند شدند که این افراد اقدام به کلاهبرداری از ده‌ها نفر کرده بودند و حدود دو هفته پیش در مخفی‌گاهشان در یک منطقه شمالی دستگیر شدند و از آنها بیش از ۲۰ کیلوگرم سکه و طلا کشف شد.