گردشگری سلامت از صنایع درآمدزا و رقابتی دنیاست

گردشگری سلامت از صنایع درآمدزا و رقابتی دنیاست گردشگری سلامت، سفری سازمان‌یافته از محیط زندگی فرد به مکان دیگر است که به منظور حفظ بهبود و دستیابی مجدد به سلامت جسمی و روحی فرد صورت می‌پذیرد. به گزارش سیناپرس، سفر برای درمان و بازیابی توان از مهم‌ترین اهداف گردشگری پزشکی است و اغلب اوقات، حول […]

گردشگری سلامت از صنایع درآمدزا و رقابتی دنیاست

گردشگری سلامت، سفری سازمان‌یافته از محیط زندگی فرد به مکان دیگر است که به منظور حفظ بهبود و دستیابی مجدد به سلامت جسمی و روحی فرد صورت می‌پذیرد.

به گزارش سیناپرس، سفر برای درمان و بازیابی توان از مهم‌ترین اهداف گردشگری پزشکی است و اغلب اوقات، حول دریافت خدمات درمانی، فعالیت‌های اوقات فراغت نیز بسته به سلامت بیمار اضافه می‌شود. از آنجایی که وضعیت اقتصادی فعلی و مشکلات زندگی دلایل اصلی مؤثر برای سطح استرس بالای زندگی افراد است، گردشگری سلامت یک انتخاب برای کسانی است که برای سلامتی و رفاه خود، قصد دوری از زندگی پر استرس روزمره را دارند.

بازار گردشگری سلامت به عنوان یکی از صنایع درآمدزا و رقابتی در دنیا مطرح شده و از حوزه‌های نوین گردشگری پیشرفته است. در سطح کلان، دولت‌ها علاقه‌مند به بهره‌مندی از مزایای اقتصادی ناشی از این صنعت هستند. گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ جهان به شمار می‌رود. این صنعت تأثیر بسزایی در درآمدهای ارزی کشور‌ها دارد و به‌طور حتم در آینده‌ای نزدیک به صنعت اول جهان تبدیل خواهد شد.

برای توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود، تعاریف گوناگونی بیان شده است. سازمان جهانی گردشگری (WTO) به‌طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می‌کند: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد – که بیش از ۲۴ ساعت است – به طول می‌انجامد. شعار جهانی توریسم سلامت، امکانات و خدمات در حد کشور‌های جهان اول یا پیشرفته و قیمت‌ها و هزینه‌ها در حد کشور‌های در حال توسعه و جهان سوم است.

طی چند سال گذشته، به تعداد افرادی که به منظور استفاده از خدمات سلامت از کشورهایشان خارج شده‌اند، افزوده شده است.

این افزایش تعداد گردشگران پزشکی با عواملی نظیر هزینه بالای خدمات سلامت در کشورهای صنعتی، افزایش سهولت مسافرت‌های بین‌المللی، نرخ مطلوب تبدیل ارز در اقتصاد جهانی، پیشرفت‌های سریع تکنولوژی پزشکی، بهبود استانداردهای مراقبت در بیش‌تر کشور‌ها و دسترسی گردشگران به شبکه اینترنت و همچنین تأسیس شرکت‌های جدید که تخصص درمانی ندارند، ارتباط دارد.

افزایش هزینه‌های درمانی در ایالات متحده و لیست‌های طولانی در انگلستان و کانادا، باعث شده است که بسیاری از بیماران ایالات متحده و اروپا به منظور دریافت خدمات پزشکی به کشورهای در حال توسعه جنوب‌شرقی آسیا سفر کنند.

سنگاپور مقصد با کیفیت گردشگری سلامت

سنگاپور مرکز پزشکی پیشرو آسیا با قابلیت‌های پژوهشی پیشرفته است و با وجود این‌که مانند همسایگان خود تحت ‌تأثیر بحران مالی ۱۹۹۷ قرار گرفت، اما اقتصاد صنعت بهداشت و درمان این کشور تا حد زیادی سالم باقی ماند؛ چنانچه سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۷ به سیستم بهداشت و درمان سنگاپور ششمین رتبه در سطح جهان و بر‌ترین رتبه در آسیا را اختصاص داد. سنگاپور به دلیل ارایه درمان‌های پزشکی پیچیده و با کیفیت، مانند عمل‌های مغز و اعصاب و پیوند کبد و قلب از شهرت جهانی برخوردار است.

همچنین این کشور به واسطه استفاده از تکنولوژی برتر توسط پزشکانی که چندین مورد از «اولین‌ها» در دنیا را در تاریخ پزشکی آسیا ثبت کرده‌اند، از شهرت جهانی برخوردار است؛ چنان‌که فعالیت‌های تبلیغاتی که برای ترویج گردشگری پزشکی کشور صورت می‌گیرند نیز به‌طور فزاینده‌ای بر این موضوع متمرکز هستند. تنها مشکل سنگاپور در مقایسه با دیگر کشورهای مطرح شده در این فصل، گران بودن خدمات پزشکی این کشور است و از آنجایی که کیفیت بیمارستان‌های مالزی، هند و تایلند در حال بهبود و رسیدن به استانداردهای مشابه سنگاپور است، شاید گردشگران پزشکی در نهایت به جای سنگاپور این کشور‌ها را برای درمان پزشکی خود برگزینند. با این وضع سنگاپور با رقابت شدید منطقه‌ای از سوی مالزی و تایلند، به عنوان دو رقیب اصلی خود مواجه است و به این فکر است که به عنوان اقدامی برای موفقیت در عرصه رقابت، نرخ قیمت‌های خود را برابر با تایلند یا کمی پایین‌تر از آن تعیین کند. این کشور همچنین به داشتن استانداردهای بالای حرفه‌ای و آموزشی و تمیزی شهرت دارد و به جای قیمت، می‌تواند از طریق خدمات با کیفیت برتر، خود را از رقبای مجاورش متمایز کند.

کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی سنگاپور در سطح عالی ارزیابی می‌شود. ایمنی، مورد اعتماد بودن، همراه با تحقیقات پیشرفته و اعتبار بین‌المللی کشور در زمینه‌ پزشکی، آن را به یک مرکز رهبری در آسیا بدل کرده است. سنگاپور با ۹ بیمارستان و دو مرکز خدمات پزشکی توانسته به اعتبارنامه‌ کمیسیون مشترک بین‌المللی آمریکا (JCI) دست یابد.

وضعیت گردشگری سلامت در ایران

ایران با عنایت به مزیت‌های خود در گردشگری سلامت از جمله هزینه پایین، کیفیت بالای خدمات سلامت، پزشکان صلاحیت‌دار و دارابودن جاذبه‌های طبیعی فراوان، تصمیم دارد از این مزیت استفاده کند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه قانونی را تحت عنوان شرایط و ضوابط مراکز پزشکی پذیرای گردشگر سلامت به تصویب رسانده است و در آن این شرایط را مشخص کرده است.

این شرایط عبارتند از: شرایط‌عمومی، نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی، شرایط جغرافیایی، شرایط جانبی و ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به منظور زمینه‌سازی برای حضور مؤثر در بازارهای جهانی و تبدیل ایران به مرکز رفع نیازهای سلامت و پزشکی منطقه، در چارچوب سیاست‌های راهبردی و تجاری، بازاریابی خدمات سلامت ارایه کنند.

گردشگران سلامت بیش‌تر از کشور‌های جمهوری آذربایجان، عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، بحرین و ترکیه هستند و ایران طی یک دهه‌ گذشته پیشرفتی ۲۰ تا ۲۵ درصدی در حوزه‌ گردشگری سلامت داشته است.