خانواده علیه خانواده!

به بهانه قتل‌های فجیع هفته گذشته خانواده علیه خانواده! گروه اجتماعی- در هفته‌ای که گذشت نه زلزله چهار ریشتری تهران توانست آنقدر نظرها را به خود جلب کند و نه آغاز به کار یازدهمین مجلس؛ بلکه اتفاق هفته را می‌توان به مرگ رومینای ۱۴ساله اختصاص داد. دختری که با پسر مورد علاقه‌اش که حدود ۳۰ […]

به بهانه قتل‌های فجیع هفته گذشته

خانواده علیه خانواده!

گروه اجتماعی- در هفته‌ای که گذشت نه زلزله چهار ریشتری تهران توانست آنقدر نظرها را به خود جلب کند و نه آغاز به کار یازدهمین مجلس؛ بلکه اتفاق هفته را می‌توان به مرگ رومینای ۱۴ساله اختصاص داد. دختری که با پسر مورد علاقه‌اش که حدود ۳۰ سال سن داشته برای چند روزی از خانه فرار می‌کند اما پس از بازگرداندنش به خانه، در نهایت به دست پدر به قتل می‌رسد. دختری که به وحشیانه‌ترین طریق ممکن یعنی به وسیله داس کشته شد و از آن بدتر اینکه رومینای کوچک را نه فردی از افراد جامعه، بلکه توسط پدرش به قتل رسید! پدری که انگار خبر از قوانین کیفری و نهایتاً ۱۰ سال حبس به خاطر قتل فرزند داشت تا نیمه‌شب بر بالین دخترش حاضر شود و او را به وحشیانه‌ترین طریق ممکن سلاخی کند! تأسف‌بارتر اینکه مادر رومینا گفته که، پدر قبل از قتل دخترش از او خواسته بود تا دخترش با مرگ موش به زندگی خود پایان دهد!! همچنین در هفته‌ای که گذشت خبردار شدیم که دختری در نزاع با برادرش به آتش کشیده شد و با ۹۰درصد سوختگی در بیمارستان، مجالی برای زندگی نیافت. البته این موارد مشتی نمونه‌خروار هستند که اگر در دادگاه‌ها جستجو کنی به آن برخورد می‌کنید. از بچگی به همه فرزندان می‌گویند که خانواده مهم‌ترین دارایی هر فرد است و همه برای جانشان را برای دیگر اعضاء فدا کنند. حال سؤال این است که چرا اعضای خانواده به فجیع‌ترین شکل ممکن قصد جان عضو خانواده خود را کرده و می‌کنند؟

دوران بلوغ دختران

بلوغ مرحله بحرانی است که در گذر این دوران زیربنای زندگی بزرگسالی فرد، پی‌ریزی می‌شود؛ در واقع بلوغ نقطه عطفی برای زندگی است که مابین کودکی و بزرگسالی تغییرات زیادی چون تغییر جسمانی، روانی، رفتاری و پیدایش احساس ثانویه جنسی در فرد رخ می‌دهد اما در این مرحله باید نوجوانان مهارت‌هایی کسب کنند تا بتوانند هویت مستقل خود را شکل دهند، زیرا آنها در مرحله سختی از زندگی قرار دارند و انتخاب‌هایشان بسیار متنوع می‌شود که اگر به خوبی از این مرحله عبور نکنند، ممکن است دچار مشکل روانی، ازدواج ناموفق، بیماری‌های عفونی، مشکلات جسمی ‌و روحی و… شوند. دختران در دوران بلوغ کیفیت خاصی از حیات خود را پذیرا می‌شوند و این احساس را دارند که زنی کامل هستند اما در این مرحله بدون کمک والدین و جامعه نمی‌توانند خود را با جامعه سازگار کنند لذا در این مرحله که فرد دچار بهت‌زدگی و گیجی شده و اضطراب و ناامنی در او افزایش می‌یابد، پس به دنبال هویت خود می‌رود اما در این مسیر ممکن است به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه نیز دچار اشتباهاتی هم شود.

دو نوع قتل

در همین رابطه، علی صفاری، یک جرم‌شناس در گفت‌وگو با یک خبرگزاری با بیان اینکه قتل‌ها به دو دسته از پیش برنامه‌ریزی شده و هیجانی تقسیم ‌می‌شوند، گفت: اگر قتل فردی از روی کینه باشد معمولاً از ابزاری که مقتول را زجر بدهد استفاده می‌شود. اینکه قاتلان از چه ابزاری برای ارتکاب جرم استفاده می‌کنند بستگی به نوع قتل دارد. وی ادامه داد: گاهی قتل‌ از پیش برنامه‌ریزی شده و گاهی احساسی و بر اثر هیجانات است. در این شرایط ممکن است که قاتل ابزار مناسبی را انتخاب کند. اگر قاتل از پیش تصمیم گرفته باشد جان فردی را به دلیل خاصی بگیرد، سلاحی را انتخاب می‌کند که موفقیتش را بالا ببرد. این قتل‌ها عموماً تحت‌تأثیر هیجانات هستند و با اولین ابزارهایی که دم دست باشند صورت می‌گیرد. البته افرادی هم هستند که واقعاً مشکلات روانی دارند و از همین‌رو مرتکب قتل می‌شوند، برای مثال گاهی فرد با یک ضربه چاقو هم جان خود را از دست می‌دهد اما قاتل ۲۰ یا ۳۰ ضربه چاقو به مقتول می‌زند که یا از روی تنفر و کینه است یا فرد مشکلات روانی دارد.

آمادگی قاتل پیش از قتل فجیع!

صفاری با بیان اینکه با توجه به ابزاری که قاتل انتخاب می‌کند میزان زجری که مقتول تحمل می‌کند متفاوت است گفت: اگر قتل از پیش تصمیم گرفته شده باشد قاتل معمولاً ابزاری را انتخاب می‌کند که نتیجه آن حتمی ‌باشد و فقط به برجای گذاشتن یک مصدومیت منجر نشود. نوع آلت قتاله بیانگر بخشی از علت و ماجرای یک قتل است؛ به برخی از قتل‌ها نیز جرایم ناشی از تنفر گفته می‌شود و این تنفرها که می‌تواند ریشه‌های قومی، نژادی، دینی و… داشته باشد در انتخاب ابزار مؤثر است. گاهی برای انجام یک قتل ابزاری انتخاب می‌شود که به اصطلاح عوام دل قاتل خنک شود و فرد مقابلش را زجر بدهد، به همین جهت اگر قتل فردی از روی کینه باشد معمولاً از ابزاری که مقتول را زجر بدهد استفاده می‌شود.

علل قتل‌های ناموسی

این جرم‌شناس در پاسخ به این سؤال که معمولاً قتل‌های ناموسی با چه آلت قتاله‌ای اتفاق می‌افتد؟ گفت: قتل‌های ناموسی معمولاً طوری انجام می‌شود که قتل سریع باشد. البته از آن‌جایی که عصبانیت، خشم و کینه هم وجود دارد بعید هم نیست که فرد قاتل حواس جمعی داشته باشد. صفاری با اشاره به قتل رومینا دختر ۱۴ساله‌ به دست پدرش با ضربه‌های داس گفت: احتمالاً این وسیله دم دست فرد بوده است، البته با توجه به اینکه گفته می‌شود آسیب به دو ضربه ختم شده است، نشان می‌دهد که شاید این فرد نمی‌خواسته مقتول زجر بکشد. متأسفانه طی وقوع قتل‌های ناموسی قاتل مدعی می‌شود که به خاطر حفظ شرافتش مرتکب قتل شده است، بنابراین گاهی برای او تسهیلات هم قائل می‌شوند که البته درست نیست چرا که باعث رواج و شیوع این دسته از قتل‌ها می‌شود. ضمن آنکه حقوقدان‌ها به قوانین درباره پدرانی که فرزندان خود را به قتل‌ می‌رسانند نقدهایی دارند.