غیزانیه‌های خوزستان را دریابید

غیزانیه‌های خوزستان را دریابید گروه انرژی- اجراي پروژه‌هاي آبرساني به مناطقي چون غيزانيه كه اخيراً خبرساز شده بود وارد فاز عملياتي شده است. انتظاري كه تنها و منحصراً در دايره منطقه غيزانيه محصور نخواهد ماند و توقع می‌رود تا اين امر به ساير نقاط كه به چالش مشابه اين منطقه دچار شده است تسري پيدا […]

غیزانیه‌های خوزستان را دریابید

گروه انرژی- اجراي پروژه‌هاي آبرساني به مناطقي چون غيزانيه كه اخيراً خبرساز شده بود وارد فاز عملياتي شده است. انتظاري كه تنها و منحصراً در دايره منطقه غيزانيه محصور نخواهد ماند و توقع می‌رود تا اين امر به ساير نقاط كه به چالش مشابه اين منطقه دچار شده است تسري پيدا كند.

 استاندار خوزستان گفت: در حال‌حاضر تأمین آب برای ۳۷ روستای بخش غیزانیه امکان‌پذیر شده است و امیدواریم بهره‌برداری از فاز نهایی نیز طی مدت مقرر اعلام شده به پایان برسد.

 غلامرضا شریعتی در مراسم افتتاح فاز اول پروژه آبرسانی در محل تصفیه‌خانه شهید الماسی برای آبرسانی به بخشی از روستاهای بخش غیزانیه اهواز، اظهار کرد: اجرای این پروژه از ابتدای سال۹۶ آغاز شد و امروز شاهد اجرای فاز اول و دوم آن با به‌کارگیری حدود ۵۹ کیلومتر خط لوله هستیم.

وی به تعمیر و بازسازی ایستگاه پمپاژ و نوسازی و بازسازی خطوط آبرسانی به منظور جلوگیری از هدررفت آب در اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: پیش از اجرای این پروژه، سه‌هزار مترمکعب آب وارد تأسیسات صفیره می‌شد اما در حال‌حاضر این میزان به ۱۷ هزار مترمکعب رسیده است.

استاندار خوزستان بیان کرد: علاوه بر امکان انتقال حداقل ۹ هزار مترمکعب آب به سمت روستای نزهه، افزایش توان این ایستگاه به ۱۷ هزار مترمکعب نیز امکان‌پذیر شده است.

شریعتی با بیان اینکه در حال‌حاضر تأمین آب برای ۳۷ روستای بخش غیزانیه امکان‌پذیر شد، گفت: ۱۲ روستا به‌صورت شبانه‌روزی، ۱۸روستا حداقل ۱۰ ساعت در روز و هفت‌روستا در دهستان مشرحات در بعدازظهر از آب برخوردار می‌شوند.

وی اعتبار هزینه شده برای آبرسانی به این ۳۷روستا در دهستان‌های غیزانیه و مشرحات را بیش از ۶۵ میلیارد تومان برشمرد و گفت: مجتمع تأسیسات آبرسانی کمتوله رامهرمز ۴۸ ساعت آب را برای شرق بخش غیزانیه و ۳۰ ساعت را برای روستاهای شابهار رامشیر تأمین می‌کرد که در فاز دوم اجرای طرح آبرسانی، آب روستایی شابهار از مجتمع آبرسانی رامشیر تأمین شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: با انجام این کار، تأسیسات آبرسانی کمتوله رامهرمز کار تأمین آب شرق بخش غیزانیه را که شامل ۳۳ روستا است، برعهده خواهد داشت.

شریعتی ادامه داد: در فاز نهایی راه‌اندازی خط لوله ۲۸ کیلومتری آبرسانی صفیره تا تأسیسات روستای نزهه در دستور کار است که از این میزان هشت‌کیلومتر خط لوله راه‌اندازی شد و لوله‌گذاری شش‌کیلومتر دیگر آن نیز آغاز شده است؛ راه‌اندازی ۱۴کیلومتر لوله باقیمانده که از سوی استانداری و شرکت آب و فاضلاب خوزستان است نیز آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: به دلیل وجود معارضات با شرکت نفت، این شرکت را موظف کردیم یکی از مسؤولان خود را در محل مستقر کند تا با برقراری تماس‌های مکرر با مسؤولان آب و فاضلاب روستایی، راه‌اندازی این ۱۴ کیلومتر نیز زودتر انجام شود.

استاندار خوزستان گفت: به مردم قول دادیم که بین ۵۰ تا ۶۰ روز، فاز نهایی طرح آبرسانی تکمیل و به بهره‌برداری برسد تا تمامی روستاهای بخش غیزانیه از نعمت آب برخوردار شوند و همانگونه که با کمک همه فاز اول و دوم طرح اجرا شد، فاز نهایی نیز طی مدت مقرر به پایان برسد و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

شریعتی ضمن تأکید بر لزوم خدمت‌رسانی به مردم، بیان کرد: آبرسانی به روستاهای حاشیه رودخانه دز و قلعه سحر دو طرح دیگر ما هستند که اجرای آنها نیز آغاز شده است و امیدواریم اجرای آنها نیز تا هفته دولت به پایان برسد.

 در ادامه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اظهار کرد: از همکاران شرکت آب و فاضلاب روستایی هم برای مشارکت در اجرای پروژه تقدیر و تشکر می‌کنم.

صادق حقیقی افزود: تأسیسات شهیدالماسی برای تأمین و تصفیه پروژه آبرسانی به بخش غیزانیه و ابتدای این پروژه است؛ این پروژه به طور کامل نوسازی، توسعه و بازسازی پیدا کرد.

یادآور شد: این تصفیه‌خانه قبلاً ظرفیتش حدود ۹هزار مترمکعب بر ثانیه در شبانه‌روز بود که با اجرای این پروژه به حدود ۱۷هزار مترمکعب بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

حقیقی‌پور گفت: از توسعه اسکله آبگیر و خط انتقال تا تأسیسات و کلیه المان‌ها و فرآیندهای تصفیه‌خانه به صورت کامل نوسازی و بازسازی شده است.

وی ادامه داد: حوضچه‌های پیشته‌نشینی، حوضچه‌های اختلاط سریع، فیلتراسیون، مخازن و ایستگاه پمپاژ آب پاک به طور کامل بازسازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: قسمت دوم پروژه خط انتقال به طول ۲۳ کیلومتر که ۱۷ کیلومتر آن جی‌آرپی و حدود هشت کیلومتر نیز لوله پلی‌اتیلن به قطر ۶۰۰ میلی‌متر است.

حقیقی‌پور اضافه کرد: قسمت سوم پروژه نوسازی و بازسازی ایستگاه پمپاژ تقویت فشار صفیره است که از آن ایستگاه آب را پمپاژ می‌کنیم به ایستگاه پمپاژ نزهه که در واقع مرکز ثقل روستاهای بخش غیزانیه است.

وی با اعلام این خبر که اعتباری حدود ۴۵ میلیارد تومان در این بخش اول هزینه شده است، گفت: قبلاً اینجا ۹هزار مترمکعب تولید آب داشتیم که به دلیل فرسودگی خط قدیم فقط قادر بودیم سه هزار مترمکعب در شبانه‌روز را به صفیره برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان افزود: در صفیره فقط یک الکتروپمپ داشتیم که در شبانه‌روز ۱۰ ساعت کار می‌کرد ولی امروز سه پمپ آنجا به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند و برخی مواقع چون روستای نزهه که آن ظرفیت تصفیه آب را ندارد، مجبور می‌شویم ایستگاه پمپاژ را خاموش کنیم؛ با این تفاسیر باید فاز دوم پروژه را در اسرع وقت اجرا کنیم.

حقیقی‌پور تصریح کرد: اثربخشی برای فاز اول، پوشش حدود ۳۰ روستا مدنظر بوده که در حال‌حاضر ۱۲ روستا به صورت ۲۴ ساعته تأمین آب شده و ۱۸ روستا نیز به صورت روزانه ۱۰ ساعت از آب پایدار برخوردار می‌شوند که در استاندارد تأمین آب روستایی پایدار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این ۳۰ روستا بیش از ۱۳ هزار نفر جمعیت دارد و انشاا… با اجرای فاز دوم که شامل ۲۸ کیلومتر خط انتقال جی‌آرپی به قطر ۶۰۰ میلی‌متر از صفیره تا نزهه است، بتوانیم ۱۷ هزار مترمکعب آبرسانی را به نزهه داشته باشیم ولی ایستگاه تقویت فشار آن نیز باید نوسازی، بازسازی و توسعه داده شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان، با اجرای فاز دوم پروژه امیدوار هستیم که بخش عمده‌ای از مشکلات غیزانیه به صورت کامل برطرف شود.

حقیقی‌پور افزود: از آن ۴۵ میلیارد تومان اعتبار بخش اول ۱۲ میلیارد تومان از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حدود ۱۳میلیارد تومان از شرکت ملی نفت ایران و مابقی نیز از اعتبارات استانی و صندوق توسعه ملی تأمین شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش غیزانیه فقط از تأسیسات شیبان آب نمی‌گیرد، گفت: تأسیسات آبرسانی شیبان، یادگار امام(ره) (از کانال کوت‌امیر منشعب می‌شود) و همچنین منابع آب زیرزمینی رامهرمز، سه منبع تأمین آب برای غیزانیه هستند.

حقیقی‌پور با بیان اینکه نکته بعدی آبرسانی به دهستان مشرحات است که هشت روستا تحت پوشش دارد و اصلاً شبکه توزیع آب ندارد، گفت: مشرحات ۲۵ کیلومتر خط انتقال و ۱۸ کیلومتر تأسیسات شبکه توزیع آب دارد که اعتبار در نظر گرفته شده برای آن نیز ۳۰ میلیارد تومان است و افق طرح جمعیت پنج هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی در پایان گفت: غیزانیه‌های بسیاری در خوزستان داریم و ۷۰۰ روستا در این استان برای تأمین و توزیع آب مشکل دارند و انتظار حمایت از مسؤولان ارشد داریم تا با حمایت خود در راستای حل مشکلات برداریم.

همچنین رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: اغلب مناطق خوزستان مشکل تأمین آب شرب دارند و این مشکل در فصل گرم تابستان بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

 سیدکریم حسینی اظهار کرد: از تلاش‌ها و زحمات مسؤولان تشکر می‌کنیم و امیدوارم این فاز از طرح غیزانیه شروع مبارکی برای آبرسانی به دیگر مناطق نیازمند. در استان خوزستان ۷۰۰ روستای دارای مشکلات هستند که باید مشکل آنها حل شود.

وی با انتقاد از مشکل بی‌آبی در سرزمینی که این همه آب دارد، تصریح کرد: در خوزستان از دهدز و احمد فداله دزفول تا چوئبده آبادان مشکلات زیادی برای آبرسانی داریم که در فصل گرم تابستان بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم خصوصاً در روستاهای مختلف این استان از کمبود آب شرب و کیفیت ضعیف آن رنج می‌برند.

حسینی تأکید کرد: انتظار داریم تا فازهای دوم و سوم طرح آبرسانی غیزانیه هرچه سریع‌تر انجام و طی مدت اجرایی شدن آن بحث آبرسانی با تانکر هم ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: هرچند تلاش‌های مسؤولان قابل‌تقدیر است ولی نباید فکر کنند که کار آنها تمام شده است؛ بنابراین آبرسانی با تانکر باید ادامه داشته باشد تا مشکلی برای مردم این بخش پیش نیاید.