سخنگوی شورای‌رقابت

هیچ کجای دنیا خودرو در بورس به شکل مزایده‌ای به فروش نمی‌رسد

گروه خودرو – عرضه خودرو از مسیر بورس کالا در سال ۱۴۰۱ استارت خورد. خودروسازان ابتدا چندان از این ایده استقبال نکردند اما به‌تدریج نسبت به عرضه محصولاتشان پشت ویترین بورس کالا علاقه‌مند شدند. در این راستا، بسیاری از کارشناسان فروش خودرو، بورس کالا را با توجه به شرایط حاکم بر بازار و صنعت خودرو […]

گروه خودرو – عرضه خودرو از مسیر بورس کالا در سال ۱۴۰۱ استارت خورد. خودروسازان ابتدا چندان از این ایده استقبال نکردند اما به‌تدریج نسبت به عرضه محصولاتشان پشت ویترین بورس کالا علاقه‌مند شدند. در این راستا، بسیاری از کارشناسان فروش خودرو، بورس کالا را با توجه به شرایط حاکم بر بازار و صنعت خودرو بهترین راه کاهش قیمت می‌دانستند اما این روش هم مانند روش‌های دیگر معایبی نیز داشت. اگرچه به گفته مسؤولین این روش باعث سود خریداران شد ولی باعث کاهش قیمت خودرو در بازار نشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این باره، اسماعیل شجاعی؛ سخنگوی شورای‌رقابت، با اشاره به اینکه هیچ کجای دنیا خودرو در بورس کالا به شکل مزایده‌ای به فروش نمی‌رود از منتفی شدن عرضه خودرو در بورس خبر داد. شجاعی؛ افزود: عرضه خودرو در بورس کالا به‌طور کلی منتفی شد و از سه ماه گذشته منتفی بودن عرضه خودرو در بورس قطعی شده‌ بود. شجاعی؛ ادامه داد: وزارت صمت هم پذیرفته است که فروش خودرو در سامانه متمرکزی که خود این وزارتخانه اعلام کرده انجام دهد و تعدادی ثبت‌نام هم برای پیش‌فروش انجام شده ‌و از طریق قرعه‌کشی و نوبت‌دهی مکانیزم فروش خودرو در حال انجام است. وی افزود: در این باره دیگر بحثی وجود ندارد چراکه همه متوجه شده‌اند که فروش خودرو در بورس کالا به زیان مصرف‌کننده است و تنها آورده‌ای برای دولت داشت. البته در ادامه می‌توانست به نفع خودروساز باشد اما موضوع مهم زیانی بود که مصرف‌کننده وارد می‌کرد. سخنگوی شورای‌رقابت، با بیان اینکه اساساً در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس کالا به شکل مزایده‌ای به فروش نمی‌رود، اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس تصمیم موقت و اشتباهی بود که از ابتدا شورای‌رقابت مخالفت خود را با این سازوکار عرضه و فروش خودرو در بورس اعلام کرد و محکم هم بر روی دلایل مخالفت خود با این موضوع ایستاد، دیگر عرضه خودرو بورس از دستور کار خارج شد و منتفی بودن آن قطعی و نهایی است. وی تأکید کرد: کشف قیمت خودرو در بورس کالا به صورت تهاجمی به زیان مصرف‌کننده بود چراکه به‌طور محدود چند دستگاه خودرو عرضه می‌شد و تقاضا هم بسیار بود و عملاً هر کسی که قیمت بالاتری را اعلام کرد خودرو را خریداری می‌کرد و این فرآیند در نهایت به ضرر مصرف‌‌کننده بود و تعادل بازار را به‌هم می‌زد. شجاعی؛ درباره اظهارات رئیس بورس مبنی بر حق شکایت بورس از شورای‌رقابت به دلیل زیان سهامداران خودرو، گفت: بورس می‌تواند نسبت به شکایت از شورای‌رقابت اقدام کند اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است چراکه اساساً تصمیم عرضه خودرو در بورس خلاف قانون بود و شورا هم از همان ابتدا اعلام کرد که خودرو یک کالای کاملاً انحصاری است و شورای‌رقابت می‌تواند در این‌باره تصمیم بگیرد. بورس و وزارت صمت حق تصمیم‌گیری درباره عرضه خودرو به این شکل را نداشت و آن‌ها تصمیم غیرقانونی گرفته بودند.