ساختار صنعت خودروسازی غیرشفاف است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: ساختار صنعت خودروسازی بهینه نبوده و غیرشفاف و در برخی موارد تبعیض‌آلود است که باید اصلاح شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، روح‌ا… ایزدخواه؛ درباره موضوع مالکیت دولت در خودروسازی‌ها، گفت: مسأله خودروسازی‌‌ها مالکیت نیست زیرا در هیأت مدیره ایران‌خودرو حداقل دو صندلی در اختیار بخش‌خصوصی -قطعه‌سازان- است، ساختار صنعت […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: ساختار صنعت خودروسازی بهینه نبوده و غیرشفاف و در برخی موارد تبعیض‌آلود است که باید اصلاح شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، روح‌ا… ایزدخواه؛ درباره موضوع مالکیت دولت در خودروسازی‌ها، گفت: مسأله خودروسازی‌‌ها مالکیت نیست زیرا در هیأت مدیره ایران‌خودرو حداقل دو صندلی در اختیار بخش‌خصوصی -قطعه‌سازان- است، ساختار صنعت و رابطه بین قطعه‌ساز و خودروساز ایراد اصلی است. نماینده مردم تهران در مجلس، ادامه داد: هزینه‌های سربار و غیرمولد خودروسازی‌های بزرگ باید اصلاح شود و این موضوع لزوماً با خصوصی‌سازی اتفاق نمی‌افتد، ما تجربه‌های خصوصی‌سازی‌های تلخی هم مانند آلومینیوم المهدی، ماشین‌سازی اراک، هپکو و… داشتیم؛ خصوصی‌سازی معجزه نمی‌کند. وی مسأله مالکیت دولت در خودروسازی را مسأله فرعی دانست و افزود: ما بیش از این موضوع به سیاست صنعتی نیاز داریم اما به دلیل تشدد مراجع تصمیم‌گیر، این سیاست‌‌ها هیچ وقت پا نمی‌گیرد یعنی ما چند مرجع مختلف داریم که نسبت به صنعت خودروسازی تصمیم می‌گیرند به همین دلیل در هیچ زمانی به یک سیاست صنعتی منسجم نمی‌رسیم که باید اصلاح شود. وی تصریح کرد: به صرف واگذاری مالکیت اتفاقی در بهبود مدیریت رخ نمی‌دهد، اگر قواعد مبتنی بر سیاست صنعتی در خودرو تنظیم نشود تا هر مدیری که بر سرکار می‌آید به آن پایبند باشد، به صرف جابه‌جایی مالکیت از این دست به آن دست اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد زیرا مافیای خودروسازی شکل گرفته و اصطلاحاً مدیر کاره‌ای نیست. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: اصل اساسی این است که ساختار صنعت خودروسازی بهینه نبوده و غیرشفاف و در برخی موارد تبعیض‌آلود است که باید اصلاح شود.