دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن

از هر ۱۱ خانواده در سطح کشور فقط یک نفر دارای مسکن است

محمد قره‌داغلی -دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن، گفت: در حال‌حاضر نسبت مسکن به خانوار در سطح کشور یک به ۱۱ است، این در شرایطی است که تنها پنج درصد اختلاف در این نسبت، طبیعی بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، روح‌ا… اکبری؛ در نشست بررسی عملکرد استان‌‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، افزود: متأسفانه در حال‌حاضر […]

محمد قره‌داغلی -دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن، گفت: در حال‌حاضر نسبت مسکن به خانوار در سطح کشور یک به ۱۱ است، این در شرایطی است که تنها پنج درصد اختلاف در این نسبت، طبیعی بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، روح‌ا… اکبری؛ در نشست بررسی عملکرد استان‌‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، افزود: متأسفانه در حال‌حاضر نسبت مسکن به خانوار در سطح کشور یک به ۱۱ است، این در شرایطی است که تنها پنج درصد اختلاف در این نسبت، طبیعی بوده و این مسئله نباید سهمی بیشتر از ۲۵ درصد در سبد کالای خانواده را دربر بگیرد. دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن، در ادامه با تأکید بر اینکه مسکن با امنیت روانی خانواده ارتباط داشته و کالای جایگزینی ندارد، گفت: در حال‌حاضر جابه‌جایی بالای جمعیت یکی از دلایل مشکلات ما در تأمین مسکن به شمار می‌رود چراکه در جایی که ظرفیت‌سازی شده تمایل و یا قدرت خرید کافی برای اسکان وجود ندارد و در مقابل جایی که ظرفیت‌سازی نشده تمایل زیادی از سوی مردم برای سکونت دیده می‌شود. دستیار ویژه وزیر راه‌وشهرسازی در این راستا بر به‌کارگیری راه‌های مهار تورم در پروژه‌های اجرایی، گفت: پیشنهاد می‌شود مدیران در صورت امکان از ساخت ساختمان با طبقات بالا پرهیز کرده و با تقویت نظام فنی و اجرایی و همچنین مدیریت تأمین و تدارک مصالح از تورم ایجاد شده در کشور جا کنند. این مقام مسئول، با تأکید بر اینکه مدیران مسئول باید با استفاده از سازوکارهای نوین و ابتکارات جدید پروژه‌های باقیمانده را تا پایان دولت تمام و از آغاز پروژه‌های جدیدی که تبعات سختی را برای دولت به همراه دارد پرهیز کنند، گفت: از تمامی مدیران شرکت‌های تابعه و مجموعه ستاد شهرهای جدید می‌خواهیم که با برنامه‌ریزی صحیح در حوزه ساخت خدمات زیربنایی و روبنایی، همفکری و همکاری در تغییر رویکرد و نظارت حداکثری در حین و بعد از اجرای پروژه‌ها در تحقق هرچه بیشتر اهداف گام ‌بردارند.

شهرک‌سازی اولویت وزارت راه در بخش مسکن

هادی عباسی‌اصل؛ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی، در این نشست با بیان اینکه شهرک‌سازی و احداث واحدهای نهضت ملی مسکن از اولویت‌های وزارت راه‌وشهرسازی است، گفت: هم‌اینک شش میلیون خانواده مستأجر، بیش از شش میلیون واحد فرسوده و پیش‌بینی شش میلیون ازدواج در برنامه هفتم توسعه در کشور وجود دارد و بنابراین نیاز به احداث واحدهای مسکونی در کشور وجود دارد. در همین رابطه نیز سیاست‌گذاری‌‌ها برای شهرک‌سازی و احداث مسکن در حال پیگیری است. عباسی‌اصل؛ تصریح ‌کرد: موضوع مکان‌یابی شهرک‌های مسکونی با جدیت در تمامی استان‌‌ها به‌ویژه مناطقی که میزان تقاضا بالاست پیگیری می‌شود. وی توضیح داد: هم‌اکنون میزان تقاضا و انباشت واحدهایی که از سنوات گذشته باید احداث می‌شد به قوت خود باقی است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: گزارش شهرک‌سازی‌‌ها و پیشرفت این پروژه‌ها، هفتگی به وزیر راه‌وشهرسازی ارائه می‌شود.

بهره‌گیری از ظرفیت شهرک‌سازی برای تأمین کمبود اراضی در تولید مسکن

در ادامه، خسرو دانشجو؛ دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، با اشاره به انعقاد تفاهم با شهرداری برای احداث یکصد هزار واحد مسکونی در تهران، گفت: از ظرفیت شهرک‌سازی برای تأمین کمبود اراضی در تولید مسکن بهره می‌گیریم. دانشجو؛ افزود: شورای‌عالی شهرسازی و معماری هفتگی موضوع الحاق اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت را مورد بررسی قرار می‌دهد و با الحاق قانونی اراضی در تلاش هستیم تا مجموعه سیاست‌های دولت در طرح کلان نهضت ملی مسکن به اجرا درآید. دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، ادامه ‌داد: در استان‌هایی که زمین کم است، باید از ظرفیت شهرک‌سازی برای تولید مسکن استفاده شود و در انجام این کار اهتمام ویژه از سوی استان‌‌ها وجود داشته باشد. دانشجو؛ افزود: در حوزه کارشناسی و تسریع در بررسی پیشنهادهای استان‌‌ها برای الحاق اراضی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری با تمامی توان همکاری می‌کند. این مقام مسئول، توضیح داد: در تهران به‌دلیل کمبود زمین، تفاهم خوبی با شهرداری تهران انجام داده‌ایم. در برنامه است تا در محدوده خدماتی شهر تهران، احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شود. با این مجموعه سیاست‌گذاری‌‌ها درصدد هستیم تا قیمت زمین و مسکن را کنترل کنیم.

تأمین ۴۱ هزار هکتار زمین شهری برای طرح نهضت ملی مسکن

در ادامه، ارسلان مالکی؛ مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، با اشاره به تأمین ۴۱ هزار ۴۰۹ هکتار زمین شهری در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: استان‌های دارای کسری زمین، هرچه زودتر برنامه مورد نظر جهت رفع این کسری را اعلام کنند. وی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن بالغ بر شش میلیون و ۷۴۵ هزار و ۴۰۰ نفر متقاضی وجود دارد که یک میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۴۹ نفر تأیید نهایی شدند. از ابتدای دولت سیزدهم بالغ بر ۴۱ هزار و ۴۰۹ هکتار زمین شهری برای طرح نهضت ملی مسکن با واحدپذیری یک میلیون و ۸۳۷ هزار و ۳۱ واحد، تأمین شده است. مالکی؛ با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه شهرک‌سازی، گفت: ۵۳ شهرک در کارگروه امور زیربنایی و ۴۷ شهرک در شورای برنامه‌ریزی استان‌‌ها به تصویب و به معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه‌وشهرسازی ابلاغ شده است که این معاونت ۲۰ شهرک را تعیین‌تکلیف و مصوبه در رابطه با آن‌ها ابلاغ کرده است.

واگذاری زمین به ۲ میلیون متقاضی در شهر‌ها و روستا‌ها تا پایان دولت

همچنین ابوالفضل نوروزی؛ مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی، گفت: برنامه امسال و سال آینده تأمین زمین برای دو میلیون متقاضی است که نیمی از آن اراضی در روستا‌ها و نیم دیگر در شهر‌ها واگذار خواهد شد. به دلیل قدردانی از خانواده‌های ایثارگران، این واگذاری‌‌ها در طرح جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن شامل خانواده‌های ایثارگران نیز خواهد شد. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، ادامه داد: برنامه امسال برای واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت واگذاری زمین به ۷۰ هزار متقاضی بوده که هم‌اکنون بیش از ۷۰ هزار قطعه واگذاری و بیش از ظرفیت انجام شده است. نوروزی؛ توضیح داد: در قانون اجاره‌بها در ماده ۱۴ که اخیراً در شورای نگهبان تصویب شد، تأکید شده است که چنانچه زمینی واگذار شود تا قبل از پایان ساخت و فروش امتیاز نهضت ملی، امکان نقل‌وانتقال به هر صورتی از جمله فروش رسمی، وکالتی، هبه و… وجود ندارد و در صورت واگذاری معامله صورت گرفته در محاکم قضایی و ادارات پذیرفته نخواهد شد. وی تصریح کرد: امتیاز نهضت ملی مسکن تا قبل از اتمام ساخت امکان نقل‌وانتقال ندارد. نوروزی؛ خاطرنشان کرد: پیشرفت ساخت‌وساز در پروژه‌های که مدیریت ساخت توسط مردم انجام می‌شود در مقایسه با پروژه‌های انبوه‌سازی بیشتر است.