ارتباط بین مدت قرارداد و مبحث ۲۵% در قراردادهای منعقده با موضوع نگهداری

در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که در قراردادهای منعقده در حوزه حقوق عمومی با موضوع  نگهداری، آیا می‌توان مبحث ۲۵% را در مورد مدت قرارداد نیز به‌کار برد یا اینکه خیر صرفاً به مساحت نگهداری قابل تسری است؟ به تعبیر دیگر آیا افزایش یا کاهش مدت قرارداد موجبات تغییر در […]

در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که در قراردادهای منعقده در حوزه حقوق عمومی با موضوع  نگهداری، آیا می‌توان مبحث ۲۵% را در مورد مدت قرارداد نیز به‌کار برد یا اینکه خیر صرفاً به مساحت نگهداری قابل تسری است؟ به تعبیر دیگر آیا افزایش یا کاهش مدت قرارداد موجبات تغییر در مبلغ کارکرد را خواهد داشت؟ به‌عنوان مثال در قرارداد نگهداری تأسیسات برقی و مکانیکی چند ساختمان اداری به مساحت کل۸۰۰۰ مترمربع و به مدت ۱۲ ماه ، آیا افزایش مدت قرارداد در قالب مبحث ۲۵% ، از ۱۲ ماه به ۱۵ ماه منطبق با قوانین و یا مقررات است؟ برای پاسخ به این پرسش نیاز به تدقیق در بند ۷ از ماده ۳۰ آیین‌نامه معاملات دولتی و یا بند ۷ از ماده ۲۳ آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران ضروری به‌نظر می‌رسد آنجایی‌که بیان می‌دارد:

اختیار مناقصه‌گزار (شهرداری) نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله در مدت قرارداد تا میزان ۲۵% مقدار مندرج در قرارداد

همانگونه که از منطوق پیداست، ابتدا به ساکن اعمال ۲۵% تغییرات، صرفاً مشمول مورد معامله باید باشد؛ از این‌رو کافی است به این موضوع بپردازیم که معنا و مفهوم مورد معامله چیست و از چه خواصی برخوردار است.

طبق تعاریف و مفاهیم ، مورد معامله به مالی که معامله می‌شود یا عملی که تعهد به اجرای آن می‌شود گویند.

 

 اما یکی از خواص مورد معامله این است که در بازار دارای ارزش باشد. به این ویژگی در اصطلاح مالیت می‌گویند؛ لذا هوا و نور خورشید و زمان ( مدت) بدلیل آنکه در دسترس همگان است ارزش مالی ندارد. از خواص دیگر آنکه کالا یا خدمت باید قابل تحویل به مشتری باشد .

بنابراین مورد معامله:

مالی است که تملیک۱ ، یا حقی از آن منتقل۲ ، یا انتفاع از آن ماذون۳ و یا عملی است که به انجام یا ترک آن تعهد۴      و یا تعهدی است که اسقاط یا انشاء شده۵ و یا شخصی است که اثر عقد در او تحقق می‌یابد۵

بنا به مراتب:

در قراردادهای نگهداری همچون تأسیسات ساختمان‌ها ، فضای سبز و…، اعمال تغییر در مساحت نگهداری منطبق بر منطوق و مفهوم بند ۷ از ماده ۳۰ آیین‌نامه معاملات دولتی و یا بند ۷ از ماده ۲۳ آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران است لیکن نسبت به مدت قرارداد خروج موضوعی دارد. همچنین به صراحت می‌توان بیان نمود چنین معاملاتی دارای خواصی همچون قرارداد اجاره بوده، مدت در آن جزو ارکان قرارداد تلقی و به‌محض انتفاء مدت، قرارداد برطرف (منفسخ) می‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه