۷۰ درصد صادرات فنی و مهندسی کشور متعلق به صنعت آب و برق است

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو، گفت: ۷۰ درصد صادرات فنی و مهندسی کشور متعلق به صنعت آب و برق است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، مجتبی اکبری؛ با اشاره به افتتاح پروژه‌های سد و نیروگاه «اومااویا» در کشور سریلانکا توسط شرکت‌ ایرانی، اظهار داشت: دولت سیزدهم در دیپلماسی منطقه‌ای […]

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو، گفت: ۷۰ درصد صادرات فنی و مهندسی کشور متعلق به صنعت آب و برق است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، مجتبی اکبری؛ با اشاره به افتتاح پروژه‌های سد و نیروگاه «اومااویا» در کشور سریلانکا توسط شرکت‌ ایرانی، اظهار داشت: دولت سیزدهم در دیپلماسی منطقه‌ای بسیار فعال عمل کرده است. وی با بیان اینکه اکنون ۷۰ درصد صادرات فنی و مهندسی کشور متعلق به صنعت آب و برق است، ادامه داد: صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق هم‌اکنون در بیش از ۱۸ کشور جهان در حال انجام است. رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو، با بیان اینکه صادرات خدمات فنی – مهندسی صنعت آب و برق در سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار بوده است، گفت: البته توان صادرات در این بخش پنج میلیارد دلار است، اما در شرایط حاضر این امکان فراهم نشده است. اکبری؛ ادامه داد: اکنون در ۱۸ کشور فعالیت در بخش انرژی داریم و خدمات فنی و مهندسی ایران در این کشور‌ها فعال است. وی با اشاره به اینکه اردیبهشت‌ماه در بخش دیپلماسی وزارت نیرو اتفاق‌های خوبی رخ خواهد داد، بیان کرد: در نخستین گام پروژه چندمنظوره «اومااویا» با حضور مقام‌های ارشد دو کشور ایران و سریلانکا به‌زودی به‌طور رسمی افتتاح می‌شود. رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو، افزود: شرکت فراب در کشور سریلانکا از سال‌های گذشته پروژه بزرگ و چندمنظوره سد و نیروگاه «اومااویا» را آغاز کرده که یکی از بزرگ‌‌ترین پروژه‌های کشور سریلانکاست. وی خاطرنشان کرد: ۴۰۰ مهندس ایرانی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در این پروژه فعال بوده‌اند. اکبری؛ گفت: سال‌‌ها پیش، پروژه برق‌رسانی به هزار روستا به دست متخصصان ایرانی توسط یک شرکت داخلی در سریلانکا آغاز و در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید. رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو، ادامه داد: نکته مهم این است که روستاهای این کشور به‌صورت پراکنده است و فرآیند برق‌رسانی را با دشواری و پیچیدگی روبه‌رو می‌کند، اما این شرکت ایرانی با اتکاء با توان مهندسان در حوزه سدسازی، نیروگاه‌سازی و برق‌رسانی، بسیار در این باره موفق عمل کرد. وی به نظر مساعد و موافق رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور سریلانکا به دنبال این فعالیت مهندسان ایرانی برای پیشبرد پروژه‌های مهم صنعت آب و برق اشاره کرد و گفت: اعتبار پیشبرد پروژه او ما او یا به میزان ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شد. رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: در شمال کشور عراق نیز شرکت فراب، پروژه دیگری را در دست اقدام دارد و در ماه‌های آینده، افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید. اکبری؛ از پیشبرد پروژه‌ای با همکاری پژوهشگاه نیرو و شرکت‌های منطقه در حوزه ساخت و فروش تجهیزات صنعت آب و برق خبر داد و گفت: به‌زودی اطلاع‌رسانی کاملی در این زمینه انجام خواهد شد. وی ادامه داد: مطالعات احداث مزرعه انرژی خورشیدی توسط متخصصان ایرانی در کشور سریلانکا آغاز شده است و اقدام‌های لازم در حال انجام است. رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو، افزود: هم‌اکنون برگزاری پنج کمیسیون مشترک با سریلانکا، قطر، الجزیره، اسلونی، و تاجیکستان در دستور کار است، هدف از تشکیل این کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی برنامه‌ریزی به‌منظور توسعه حجم مبادلات حوزه اقتصادی و ارائه خدمات فنی – مهندسی است و در کشورهایی چون تاجیکستان، سریلانکا، قطر، عراق و حوزه افریقا در حال پیشبرد امور هستیم.

ظرفیت صادرات سالیانه ۳٫۵ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در کشور

عیسی بزرگ‌زاده؛ سخنگوی صنعت آب، با اشاره به اینکه ایران ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به میزان ۳٫۵ میلیارد دلار در سال را دارد، گفت: اکنون کشورمان در ۲۰ کشور جهان خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌دهد. وی ادامه‌ داد: شرکت‌های توانمند ایرانی با وجود تحریم‌های ظالمانه توانسته‌اند حضور پررنگی در کشورهای مختلف داشته و فعالیت‌هایی را داشته باشند. سخنگوی صنعت آب، به حضور کشورمان در مجامع بین‌المللی مهندسی اشاره کرد و گفت: خدمات فنی و مهندسی ایران از افتخارات مهم کشور است. بزرگ‌زاده؛ اضافه‌کرد: اکنون نزدیک به ۱۰۳ مهندس مشاور صاحب صلاحیت در کشور فعالیت دارند. وی ادامه داد: همچنین چهارده هزار و ۶۲۳ پیمانکار فعال داریم و ۷۰۱ هزار نفر در این بخش به‌طور رسمی مشغول به کار هستند. سخنگوی طرح‌های بین‌المللی صنعت آب، گفت: تشدید تحریم‌های ظالمانه بر کشور، فعالیت در این حوزه را با دشواری‌هایی مواجه کرده است. بزرگ‌زاده؛ افزود: با وجود این شرایط مهندسان و متخصصان ایرانی از هند تا آفریقا و از آمریکای جنوبی تا آسیای میانه در حال اجرا و پیشبرد پروژه‌های بزرگ و پیچیده در صنعت آب و برق هستند. وی یکی از پروژه‌ها را طرح احداث نیروگاه و سد اومااویا در کشور سریلانکا برشمرد و گفت: همچنین در کشورهای عراق، ازبکستان، سودان، نیجریه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان هم پروژه‌هایی در دست اجراست. سخنگوی صنعت آب کشور، خاطرنشان کرد: در عرصه‌های ملی و بین‌المللی پروژه‌های مختلفی در صنعت آب و برق در بیش از ۲۰ کشور توسط جامعه ۷۰۱ هزار نفری مهندسین مشاور ایرانی در حال انجام است. بزرگ‌زاده؛ افزود: در کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ، ۱۰۶ کشور عضو هستند و ایران نیز از سال ۱۳۷۴ به عضویت این کمیسیون درآمد و ۲۳ کمیته داخلی ذیل این امر در کشور ایجاد شده است. وی خاطرنشان کرد: همچنین ایران در کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی از سال ۱۳۴۷ عضو شده و در این زمینه حدود ۱۰ کمیته استانی در کشور فعال شده است؛ در این کمیسیون ۷۸ کشور عضو هستند و سالانه ده‌ها مقاله و تحلیل معتبر مهندسان ایرانی حاصل کار بین صنعت و دانشگاه در نشریات عرصه بین‌الملل مختلف به چاپ می‌رسد.