زیرمیزی پزشکان زیر ذره‌بین تعزیرات!

مهدی یاوری- هستند بسیاری از کسانی که با هزینه بیشتری از تعرفه مصوب، هزینه ویزیت پزشکان را پرداخت کرده‌اند. موضوع زیرمیزی گرفتن پزشکان از آن دست موضوعاتی است که همواره در جامعه مطرح می‌شود. بسیاری از مردم در مراجعه به مطب پزشکان یا درمانگاه‌ها یا هنگام اعمال جراحی با درخواست پزشکان برای دریافت پول اضافه […]

مهدی یاوری- هستند بسیاری از کسانی که با هزینه بیشتری از تعرفه مصوب، هزینه ویزیت پزشکان را پرداخت کرده‌اند. موضوع زیرمیزی گرفتن پزشکان از آن دست موضوعاتی است که همواره در جامعه مطرح می‌شود. بسیاری از مردم در مراجعه به مطب پزشکان یا درمانگاه‌ها یا هنگام اعمال جراحی با درخواست پزشکان برای دریافت پول اضافه مواجه شده‌اند. تجربه درخواست واریز مبالغی بزرگ و میلیونی به حساب منشی پزشک یا نزدیکان او یا حتی شخص پزشک متخصص، برای بسیاری از افراد تجربه ناآشنایی نیست. بسیارند بیمارانی که بعد از انجام معاینات اولیه توسط پزشک و قرار انجام جراحی با درخواست پرداخت نقدی میلیون‌ها تومانی پول، درست پشت در اتاق جراحی مواجه شده‌اند. همراهان بیمار در آن شرایط خوف و رجا در حالی که بیمار در استرس شدید انجام جراحی آرام و قرار ندارد، باید دست به دامان دوست و آشنا شوند تا یکباره میلیون‌ها تومان پول نقد آماده کنند و به پزشک یا تیم او بدهند که بیمار را جراحی کند. در سال‌های اخیر دولت مقرراتی را مصوب و ابلاغ کرده که همه پزشکان، درمانگاه‌ها و مراکز پزشکی و تشخیصی ملزم به نصب و استفاده از دستگاه کارتخوان هستند. این مصوبه قانونی با اهداف مختلفی ابلاغ شده اما به گفته پزشکان مهم‌ترین هدف آن کنترل درآمدهای پزشکان و گرفتن مالیات از آنهاست. با این حال شواهد نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از پزشکان به‌خصوص آنان که نفوذ بیشتری دارند، خود را ملزم به اجرای این مصوبه و گذاشتن کارتخوان نمی‌دانند، علت مهم آن هم، این است که وجه کمتری به‌عنوان مالیات بپردازند. در سال‌های اخیر برخی پزشکان برای فرار از این الزامات و از بین بردن هرگونه ردپای دریافت‌های غیرقانونی خود در کنار پول نقد رایج کشور به دریافت دلار، یورو، سکه، طلا یا ارزهای دیجیتال هم رو آورده‌اند. تجربه‌های مختلف این اقدام آنان، در مناطق مختلف کشور دیده شده است، هر چند جامعه پزشکی و متولی صنف آنان یعنی سازمان نظام پزشکی این موضوع را انکار می‌کند. شغل پزشکی از گذشته‌های دور در ایران جزء مشاغل پردرآمد بوده است و جدا از اعتبار و شأن اجتماعی این شغل، درآمد مناسب آن نسبت به بسیاری از مشاغل دیگر از جمله انگیزه‌های مهم گرایش جوانان و به‌خصوص نخبگان و افراد باهوش به این رشته بوده است. اما باید دید از نگاه پزشکان چه اتفاقاتی افتاده است که این گروه حاضر است بدنامی و از دست دادن اعتماد و اعتبار خود را در جامعه به جان بخرد و دست به اقداماتی بزند که به‌عنوان خلاف، قانون‌شکنی و بی‌توجهی به حقوق مردم تلقی می‌شود.

زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، از رسیدگی فوری به پرونده‌های زیرمیزی پزشکان خبر داد. محمدعلی اسفنانی؛ در گفتگو با ایسنا، درباره دریافت زیرمیزی از بیماران توسط برخی پزشکان، گفت: دریافت وجه اضافه بر تعرفه در هر صنفی تخلف است و برخی از پزشکان تحت عناوین مختلف اقدام به اضافه دریافتی از بیمار می‌کنند که تخلف است و با اولویت بررسی می‌شود. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، افزود: گروکشی از بیمار در زمانی که نیازمند دریافت خدمات پزشکی است و مجبور کردن به پرداخت پول اضافه، سکه، ارز و یا موارد مشابه تخلف بوده و در صورت تشکیل پرونده، از متولیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تعزیرات حکومتی برای کمک به مردم و جلوگیری از تضییع حق سلامت عمومی با جدیت برخورد می‌کند. اسفنانی؛ بخشی از عملکرد این سازمان در حوزه زیرمیزی پزشکان را رسیدگی به ۵۱۹ پرونده در چهار ماه عنوان کرد که منجر به جریمه ۱۷ میلیارد و ۳۸۱ میلیون ریالی پزشکان متخلف شد.