مصرف‌کنندگان از حقوق مناسبی برای استفاده از کالاهای تولید شده بهره‌مند نیست

رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق تهران مصرف‌کنندگان از حقوق مناسبی برای استفاده از کالاهای تولید شده بهره‌مند نیست رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان این‌که کمیسیون صنعت‌ و معدن اتاق تهران به‌تازگی درباره حمایت از حقوق مصرف‌کننده مباحثی را مطرح کرده است، گفت: در کمیسیون درباره قانون حمایت از مصرف‌کننده و […]

رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق تهران

مصرف‌کنندگان از حقوق مناسبی برای استفاده از کالاهای تولید شده بهره‌مند نیست

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان این‌که کمیسیون صنعت‌ و معدن اتاق تهران به‌تازگی درباره حمایت از حقوق مصرف‌کننده مباحثی را مطرح کرده است، گفت: در کمیسیون درباره قانون حمایت از مصرف‌کننده و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و موارد دیگر که همگی درباره مصرف‌کننده هستند، صحبت‌های مطرح شد.

‌مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق بازرگانی تهران تصریح ‌کرد: آنچه در این جلسه معلوم شد این بود که این تشکلات متعدد و قانون حمایت از مصرف‌کننده، همگی دولتی است و در عمل تأمین رضایت مشتری را انجام نمی‌دهند. یعنی مشتری‌ها وقتی کالای داخلی می‌خرند و از کیفیت آن راضی نیستند مکان زیادی برای شکایت کردن ندارند. به عبارتی شکایت فردی است و مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و به‌جایی نمی‌رسد.

وی ادامه‌ داد: آن‌طور که احساس می‌شود، تعهد تولیدکننده به کیفیت محصول نسبتاً پایین است. حتی در جلسه کمیسیون هم مواردی ازاین‌دست بیان شد. این‌که کالای ایرانی خریداری‌شده، اما خریدار از کیفیت راضی نبوده است و نتوانسته به جایی شکایت کند و نتیجه بگیرد.

پورقاضی با اشاره به این‌که در کمیسیون بررسی کردیم که چطور می‌شود وضعیت انجمن حمایت از مصرف‌کننده را طوری ارتقای داد که حامی واقعی مصرف‌کننده باشد و بتواند تولیدکننده را ملزم کند که به حداقلی از کیفیت و تعهداتی که در مدارک به مصرف‌کننده ارایه داده، پایبند باشد و آنها را اجرا کن، گفت: ما معتقدیم که انجمن قوی عمل خواهد کرد. البته که شاید در ظاهر فشارهایی به تولیدکننده وارد کند و ما به‌عنوان کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران باید حامی تولیدکننده باشیم تا فشار‌ها از روی آنها برداشته شود، اما این نگاه حمایت از مصرف‌کننده در بلندمدت به نفع صنعت کشور است و توجه به کیفیت باعث بهبود وضع فعلی خواهد شد.

وی افزود: زمانی که اصول کیفیت رعایت شود رقابت‌پذیری محصولات ایرانی نسبت به کالای خارجی بهبود پیدا می‌کند و مسلماً در این زمینه بهتر عمل خواهیم کرد. در کشورهایی که به حقوق مصرف‌کننده اهمیت داده می‌شود، کیفیت رقابت‌پذیری بنگاه‌ها هم بالا می‌رود.

رییس کمیسیون صنعت‌ و معدن اتاق تهران گفت: بنابراین باید موضوع حمایت از مصرف‌کننده و انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده را پیش برد تا به ارتقای کیفیت محصولات کمک شود. به‌هرحال همان‌طور که قبلاً هم گفته‌ام، تاکنون قوانین و مقررات قابل قبولی برای حمایت از تولید به تصویب رسیده است.

 

پورقاضی در پایان افزود: در واقع این حمایت‌ها به حوزه تولید وارد می‌شود اما به مصرف‌کنندگان منتقل نمی‌شود. به عبارتی مصرف‌کنندگان از حقوق مناسبی برای استفاده از کالاهای تولیدشده بهره‌مند نیستند و باوجود دستگاه‌های عریض و طویل احساس حمایت نمی‌کنند.