سازمان توسعه تجارت تنها مرجع قانونی انتخاب برندهای برتر ایرانی‌

سازمان توسعه تجارت تنها مرجع قانونی انتخاب برندهای برتر ایرانی‌ معاون سازمان توسعه تجارت گفت: تنها مرجع قانونی ارزیابی، انتخاب و معرفی نام و ‌نشان‌های برتر تولیدی و تجاری کشور، سازمان توسعه تجارت ایران است و اقدام هر مجموعه دیگری تحت این عنوان، بدون اخذ مجوز رسمی از این سازمان، تخلف محسوب شده و فاقد […]

سازمان توسعه تجارت تنها مرجع قانونی انتخاب برندهای برتر ایرانی‌

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: تنها مرجع قانونی ارزیابی، انتخاب و معرفی نام و ‌نشان‌های برتر تولیدی و تجاری کشور، سازمان توسعه تجارت ایران است و اقدام هر مجموعه دیگری تحت این عنوان، بدون اخذ مجوز رسمی از این سازمان، تخلف محسوب شده و فاقد وجاهت قانونی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، محمدرضا مودودی در نخستین نشست هم‌اندیشی با صاحبان ۱۸ برند منتخب کشور با بیان این مطلب اظهارکرد: به منظور ساماندهی نظام تبلیغات و توسعه فرهنگ برند و تقویت نام و نشانهای تجاری ایرانی و به استناد ماده ۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، سازمان توسعه تجارت ایران مکلف شده تا در جهت ایجاد، تقویت و توسعه نام‌ و نشانهای تجاری داخلی محصولات صنعتی و بنگاه‌های صادراتی، برنامه‌ریزی و اقدام کند.

وی اضافه‌کرد: در همین راستا، نخستین جشنواره برند ایرانی با رویکرد علمی و با کمک نخبگان دانشگاهی برگزار و از ۱۸ برند برتر تجاری ایرانی تجلیل شد.

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر این نکته که سهم برند در توسعه بازار و ارزش افزوده کالا بسیار مهم است، یادآور‌شد: به دلیل نقش تأثیرگذار برند و نشان تجاری در توسعه محصول و بازار، باید با جدیت از تندیس‌فروشی در این حوزه جلوگیری کرد و مانع از آن شد که برندهای خوشنام و موفق در سایه برگزاری همایش‌های کاسب‌کارانه و غیرکارشناسی، کم فروغ و بی‌اهمیت شده و ارزش واقعی آنها مخدوش و نامشخص شود.

وی با اشاره به بند (۵) از ماده (۸) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر افزود: تشویق تولیدکنندگان، صادرکنندگان و صاحبان نشان برتر داخلی در حیطه وظایف و مسؤولیت‌های قانونی سازمان توسعه تجارت ایران است و در همین راستا این سازمان نه تنها برنامه‌های آموزشی- فرهنگی مدونی برای تقویت و توسعه نام و نشان‌های تجاری بنگاه‌های ایرانی دارد، بلکه از ثبت این برند‌ها در بازارهای هدف نیز به‌صورت مستقیم حمایت می‌کند و بخشی از هزینه ثبت برند در مراکز رسمی کشورهای هدف را نیز می‌پردازد.

مودودی نقش برندهای برتر ایرانی را در صیانت از جایگاهی که به سختی در طول سالیان گذشته کسب کرده‌اند، بسیار حیاتی دانست و ابراز امیدواری کرد که با محدودشدن فعالیت‌های سودجویانه، غیرکارشناسی و کاسب‌کارانه برگزارکنندگان غیرقانونی همایش‌های مشابه، ارزش و اهمیت این نام‌ و نشان‌های برتر بیش‌تر برای مصرف‌کنندگان نهایی قابل لمس شود و بتوانند از ظرفیت برند به نفع توسعه صادرات و نفوذ در بازارهای هدف بهره ببرند.

 

در این نشست صاحبان برندهای برتر ایرانی، آمادگی کامل خود را برای حمایت از اقدامات سازمان در تقویت و توسعه نام و نشان تجاری اعلام کرده و خواستار نقش پررنگ‌تر خود در فرایند انتخاب، ترویج و توسعه فرهنگ برندینگ در کشور شدند.