لزوم شفافیت در صادرات با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا

لزوم شفافیت در صادرات با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا ضروری است که تالار صادراتی بورس کالای ایران قوی‌تر از گذشته برای تمامی محصولات راه‌اندازی شود تا علاوه بر بازار داخل، شاهد شفافیت بازار محصولات کالاهای صادراتی نیز باشیم. به گزارش مهر، کارشناس ارشد پتروشیمی و فرآورده‌های فنی کارگزاری مفید با بیان این مطلب گفت: […]

لزوم شفافیت در صادرات با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا

ضروری است که تالار صادراتی بورس کالای ایران قوی‌تر از گذشته برای تمامی محصولات راه‌اندازی شود تا علاوه بر بازار داخل، شاهد شفافیت بازار محصولات کالاهای صادراتی نیز باشیم.

به گزارش مهر، کارشناس ارشد پتروشیمی و فرآورده‌های فنی کارگزاری مفید با بیان این مطلب گفت: بورس کالای ایران در سال ۹۵ یکی از شلوغ‌‌ترین دوران کاری خود در حوزه پتروشیمی را پشت سر گذاشت به‌طوری که با وجود برخی فشار‌ها و محدودیت‌های وارد شده، عملکرد مناسبی از بورس کالا به ثبت رسید.

مهران کهوازاده با اشاره به این‌که دولت باید برای پذیرش بیش‌تر و انجام معاملات محصولات به کمک بورس کالای ایران بیاید تا شاهد رشد شفافیت اقتصادی و حکمفرمایی منطق و عدالت بر نحوه قیمت کالا‌ها باشیم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته شرایط اجتماعی و سیاسی و همچنین استرس‌ها و فشارهای زیادی بر بورس کالا حاکم بود، اما بورس کالای ایران توانست با افزایش تعاملات و نشست‌های هم‌اندیشی با فعالان صنایع، موانع زیادی را با موفقیت پشت سر بگذارد و برآیند این اقدامات مثبت نیز در رشد حجم و ارزش معاملات کالاهای مختلف در بورس کالا نمود پیدا کرد.

توسعه تالار صادراتی در دستور کار

این کارشناس ارشد پتروشیمی در ادامه به لزوم توسعه معاملات صادراتی از طریق بورس کالا تأکید کرد و گفت: ضروری است که تالار صادراتی بورس کالای ایران قوی‌تر از گذشته برای تمامی محصولات راه‌اندازی شود تا علاوه بر بازار داخل، شاهد شفافیت بازار محصولات کالاهای صادراتی نیز باشیم.

به گفته کهوازاده در حال حاضر معاملات قیر در تالار صادراتی به مرجع قیمتی تبدیل شده است، از سوی دیگر قاچاق این کالا نیز کاهش یافته است.

وی در ادامه به اهمیت تالار صادراتی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: ضروری است برای شفافیت بیش‌تر قیمت‌ها در بورس کالای ایران، قیمت تمامی محصولات در تالار صارداتی کشف شود و سپس همان محصولات ۵ درصد پایین‌تر از نرخ صادراتی به تولیدکننده داخلی ارایه شود.

 

به گفته کهوازاده؛ فعالان و دست‌اندرکاران صنایع مختلف باید از ظرفیت تالار صادراتی بورس کالا استفاده کنند تا صادرات محصولات از یک کانال مشخص و شفاف صورت گیرد.