بلایی که لباس‌ها بر سر اقیانوس‌ها می‌آورند

آمارهایی عجیب از علم شستشو بلایی که لباس‌ها بر سر اقیانوس‌ها می‌آورند یک پرسش به ظاهر ساده اما جالب که با زندگی مردم در سراسر جهان گره خورده: آیا لباس‌ها اقیانوس‌ها را آلوده می‌کنند؟ محققان به این پرسش پاسخ می‌دهند. به گزارش سینا‌پرس به نقل از BBC بسیاری از مردم از این واقعیت آگاه نیستند […]

آمارهایی عجیب از علم شستشو

بلایی که لباس‌ها بر سر اقیانوس‌ها می‌آورند

یک پرسش به ظاهر ساده اما جالب که با زندگی مردم در سراسر جهان گره خورده: آیا لباس‌ها اقیانوس‌ها را آلوده می‌کنند؟ محققان به این پرسش پاسخ می‌دهند.

به گزارش سینا‌پرس به نقل از BBC بسیاری از مردم از این واقعیت آگاه نیستند که بخش قابل توجهی از لباس‌هایی که بر تن می‌کنیم از پلاستیک تولید شده‌اند. این نظیر ایموژن ناپر، دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه پلی‌موث بریتانیاست. او می‌گوید: آکرلیک و پلی‌استر در لباس بسیاری از مردم دنیا وجود دارد.

این محقق و همکارانش مطالعه‌ای را در زمینه ریزپلاستیکهای موجود در اقیانوس‌ها آغاز کرده‌اند. آنها ردپای این ترکیبات را در سطح و اعماق آب و حتی زنجیره غذایی آبزیان دنبال کرده‌اند.

آنها در تازه‌‌ترین مطالعات آزمایشگاهی خود دریافته‌اند هر بار که لباس‌های تولیدشده از پلی‌استر و آکرلیک شسته می‌شوند، هزاران رشته فیبر پلاستیکی از آنها جدا و روانه فاضلاب و نهایتاً اقیانوس‌ها می‌شود.

ناپر ادامه‌می‌دهد: من ساعت‌ها با شستن لباس‌ها مشغول بررسی دقیق میزان فیبرهایی هستم که از الیاف پلاستیکی آنها جدا می‌شود.

در ظاهر این ترکیبات سمی نیستند اما وقتی با دقت به آمار و ارقام نگاه می‌کنیم آنگاه است که متوجه لطماتی وارد آمده به اقیانوس‌ها از جانب شستشوی لباس‌های دارای ترکیبات پلاستیکی می‌شویم. آمار‌ها نشان می‌دهند که با هر بار کار کردن یک ماشین لباسشویی ۶ کیلوگرمی یعنی همان اندازه‌ای که تقریباً در بسیاری از خانه‌ها وجود دارد تقریباً نیم میلیون فیبر پلی‌استری و بیش از ۷۰۰ هزار فیبر آکریلیک از لباس‌ها جدا و روانه فاضلاب و نهایتاً اقیانوس‌ها می‌شود.

 

محققان با اشاره به این یافته‌ها تأکید می‌کنند که شستشوی لباس‌ها باید به عنوان منبعی چشمگیری از سرازیر شدن ریزپلاستیک‌ها به اقیانوس‌ها در نظر گرفته شود.