تزریق ۱۰ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد تزریق ۱۰ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار مناقصه‌مزایده- وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی و تعویض بیش از ۷۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سال گذشته که به ۱۷۰هزار دستگاه افزایش خواهد یافت، افزود: در زمینه انتقال بار و مسافر […]

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد

تزریق ۱۰ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار

مناقصه‌مزایده- وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی و تعویض بیش از ۷۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سال گذشته که به ۱۷۰هزار دستگاه افزایش خواهد یافت، افزود: در زمینه انتقال بار و مسافر از جاده به ریل گام‌های خوبی برداشته شده است و با تزریق ۱۰میلیارد دلار به اقتصاد کشور، نوسازی ۲۰۲هزار دستگاه کشنده سنگین و نیمه‌سنگین فرسوده مطابق با استانداردهای روز جهان در دستور کار قرار خواهد گرفت و همچنین ۳۵۰هزار خودرو سنگین، کشنده و نیمه‌سنگین فرسوده را از چرخه مصرف خارج می‌کنیم

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدشریعتمداری در نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، بیان‌داشت: طبق اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست دودرصد صنایع کشور صنایع آلاینده تشخیص داده شده‌اند.

شریعتمداری افزود: در حوزه خودروسازی، ۴۰درصد خودروهای تولیدی کشور تا سال۹۲ از استاندارد یورو‌۴ برخوردار بودند که امروز به صددرصد افزایش یافته است.

وی بیان‌داشت: استاندارد یورو‌۵ خودرو نیز در کشور آغاز شده که از دوهزارو‌۲۸۲ دستگاه خودرو در سال‌۹۲ به ۱۹هزارو۱۲۰ دستگاه افزایش یافته است.

وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح‌کرد: با رشد۳۰درصدی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای صنعتی، رشد ۳۷درصدی مقوله آبچرخانی در صنایع و نصب سامانه پایش لحظه‌ای آلودگی‌های زیست‌محیطی در بیش از ۳۰۰واحد صنعتی کشور‌ امروز شاهد رشد ۱۰درصدی صنایع سبز هستیم.

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی صرف کاهش آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی شهرهای آلوده شود

در همین رابطه نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای بند ب تبصره‌۸ این لایحه را به تصویب رساندند که بر طبق این مصوبه مقرر شد: جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، برای کاهش آلودگی هوا و توسعه و بهره‌برداری حمل و نقل عمومی هزینه شود.

 

براساس آن در اجرای ماده (۶) قانون هوای پاک مصوب ۲۵ /۴/۱۳۹۶ مبنی بر الزام اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق متوقف نمودن و صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهرداری تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا مکلف به اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا (LEZ) هستند. به موجب این مصوبه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مطابق قانون نسبت به جریمه متخلفین اقدام نماید. مبالغ وصولی جریمه‌های صادر شده به ردیف درآمدعمومی ۱۶۰۱۸۳ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌گردد تا از محل اعتبار ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون در جهت کاهش آلودگی هوا و توسعه و بهره‌برداری حمل و نقل عمومی به شهرداری تهران و سایر شهرهای دارای آلودگی هوا اختصاص یابد.