کاهش ۳٫۵میلیاردمترمکعبی ورودی آب سدها

کاهش ۳٫۵میلیاردمترمکعبی ورودی آب سدها مشاور وزیر نیرو با بیان این‌که خسارت‌های ناشی از خشکسالی به حداقل برسد، گفت: ورودی آب به سد‌ها نسبت به سال گذشته ۳٫۵میلیاردمترمکعب کاهش داشته است. به گزارش ایسنا، محمدتقی‌توکلی اظهارکرد: پیش‌بینی هواشناسی این بود که بارندگی در کشور در فصل زمستان ۲۰درصد نسبت به نرمال کاهش خواهد داشت اما […]

کاهش ۳٫۵میلیاردمترمکعبی ورودی آب سدها

مشاور وزیر نیرو با بیان این‌که خسارت‌های ناشی از خشکسالی به حداقل برسد، گفت: ورودی آب به سد‌ها نسبت به سال گذشته ۳٫۵میلیاردمترمکعب کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، محمدتقی‌توکلی اظهارکرد: پیش‌بینی هواشناسی این بود که بارندگی در کشور در فصل زمستان ۲۰درصد نسبت به نرمال کاهش خواهد داشت اما چون در فصل پاییز نیز ما با کاهش ٦٠درصدی مواجه بودیم در مجموع وضعیت بارش‌‌ها رضایت‌بخش نیست. این وضعیت نشان‌دهنده آن است که سال آبی خوبی نداریم و در حال حاضر نیز کشور نسبت به بلندمدت ۵۵درصد کاهش بارندگی دارد.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به منابع آب، افزود: در سال‌جاری با کاهش رواناب روبه‌رو هستیم و مقدار آن نسبت به سال گذشته کم‌تر خواهد بود و ورودی به سد‌ها حدود ۳٫۵میلیون‌مترمکعب نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

 

توکلی تصریح کرد: تأثیرات ناشی از بارندگی امسال در کاهش آب‌های سطحی، قنوات، چشمه‌ها و چاه‌ها محسوس است و نشان می‌دهد در آینده با کمبود آب روبه‌رو هستیم و همه مسؤولین باید برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

وی با بیان این‌که مسؤولین برای جاهایی که دچار کمبود آب هستند، چاره‌اندیشی کنند، افزود: اگر فصل تر سال را با کمبود بارش تمام ‌کنیم قطعاً در فصل خشک سال که مصرف آب بالا است و نیاز به آن داریم با کمبود مواجه خواهیم شد.

مشاور وزیر نیرو اضافه کرد: آگاه‌سازی عمومی و مشارکت مردم در برنامه‌ریزی و مدیریت آب، ارتقای سطح فرهنگ مردم و جامعه در مصرف، تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان و به‌کارگیری اندیشه علمی و فناوری‌ها ازجمله راهکارهای مقابله با کمبود آب است. خشکسالی نیز به‌عنوان یک پدیده طبیعی همچون سایر پدیده‌های طبیعی به مدد دانش، آگاهی، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح قابل پیش‌بینی و مدیریت است و خسارت‌های ناشی از آن را می‌توان به حداقل رساند.