استانداردهای کاغذی صنعت خودرو را نجات نمی‌بخشد

یک کارشناس صنعت خودرو کشور استانداردهای کاغذی صنعت خودرو را نجات نمی‌بخشد یک کارشناس صنعت خودرو کشور در رابطه با طرح اعمال استاندارد‌های ۸۵‌گانه در خودرو‌ها گفت: در شرایط فعلی اکثر خودروهایی که تولید می‌شوند استانداردهای بالایی ندارند و امکان ارتقای استاندارد‌ها در بیش‌تر خودروهایی که در حال حاضر تولید می‌شوند، وجود ندارد زیرا در […]

یک کارشناس صنعت خودرو کشور

استانداردهای کاغذی صنعت خودرو را نجات نمی‌بخشد

یک کارشناس صنعت خودرو کشور در رابطه با طرح اعمال استاندارد‌های ۸۵‌گانه در خودرو‌ها گفت: در شرایط فعلی اکثر خودروهایی که تولید می‌شوند استانداردهای بالایی ندارند و امکان ارتقای استاندارد‌ها در بیش‌تر خودروهایی که در حال حاضر تولید می‌شوند، وجود ندارد زیرا در صنعت خودروی کشور بسترسازی‌های لازم برای انجام و عملی شدن این طرح صورت نگرفته است.

سیدعلی‌جزایری در گفت‌و‌گو با خبرخودرو اظهارداشت: لازمه اجرایی شدن این طرح علاوه بر سرمایه‌گذاری و بستر‌سازی در زمینه قطعه‌سازی و مونتاژ، پرسنل کار آزموده است که این امر باید طی سالیان صورت می‌گرفت.

وی اظهارداشت: این‌که روی کاغذ استانداردهای بیش‌تر و سخت‌تری را اعمال نماییم، عملاً وضعیت صنعت خودروی کشور بهبود پیدا نمی‌کند، زیرا صنعت خودروی کشور آمادگی لازم برای سخت‌تر کردن استاندارد‌ها را ندارد، حتی اگر این استاندارد‌ها تبدیل به قانون شوند.

سیدعلی‌جزایری افزود: این یک واقعیت است که وقتی برای انجام یک طرح قوانینی وعظ می‌شود که زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن آنها وجود ندارد، عملاً آن طرح روی کاغذ باقی می‌ماند.

وی افزود: این واقعیت در مورد طرح افزایش استاندارد‌ها در خودرو‌ها نیز صدق می‌کند و با توجه به این‌که زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این طرح در صنعت وجود ندارد، خودروسازان اگر مجبور شوند قوانین را دور می‌زنند و نهایتاً این طرح خروجی ملموسی برای صنعت خودرو کشور ایجاد نمی‌کند.

وی اذعان‌داشت: مشکل اصلی صنعت خودرو کشور سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است، چنانچه در حال حاضر سرمایه‌گذار‌ها مطمئن نیستند که به سرمایه اصلی خود می‌رسند یا نه و به همین دلیل رغبت به سرمایه‌گذاری داخلی وجود ندارد و سرمایه‌های راکد در کشور به صنعت خودرو تمایلی ندارند و سرمایه‌گذاری خارجی هم که عملاً وجود ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به نیاز صنعت خودرو به برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت گفت: باید برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم جهت افزایش استاندارد‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های لازم در زمانی که این صنعت در حالت رکود نبود صورت می‌گرفت نه در زمانی که در رکود به سر می‌برد.

جزایری در پایان گفت: صنعت خودرو یک صنعت بیمار بوده است و بیمارگونه هم دارد پیش می‌رود و در شرایط موجود اگر فشارهایی غیر از فشارهای سازنده به این صنعت وارد شود نه تنها به این صنعت کمکی نمی‌شود بلکه منجر به اضمحلال این صنعت نیز خواهد شد لذا باید با برنامه‌ریزی اصولی به داد این صنعت رسید نه با استفاده از فشار.