تولید ۳ هزار دستگاه پژو۳۰۱ تا پایان سال

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو خبر داد تولید ۳ هزار دستگاه پژو۳۰۱ تا پایان سال دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: اکنون قالب‌های قطعات خودروی پژو۳۰۱ در حال ساخت است و مطابق برنامه‌ای که خودروساز برای قطعه‌سازان تعریف کرده تا پیش از پایان امسال سه‌هزار دستگاه از آن تولید و تجاری می‌شود. مازیار […]

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو خبر داد

تولید ۳ هزار دستگاه پژو۳۰۱ تا پایان سال

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: اکنون قالب‌های قطعات خودروی پژو۳۰۱ در حال ساخت است و مطابق برنامه‌ای که خودروساز برای قطعه‌سازان تعریف کرده تا پیش از پایان امسال سه‌هزار دستگاه از آن تولید و تجاری می‌شود.

مازیار بیگلو در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص پروژه تولید پژو۳۰۱، افزود: عمده مشکل قطعه‌سازان در این خودرو، قطعات الکترونیکی است و در این زمینه با سازندگانی که خوشنام و با سابقه بوده و توانایی داخلی‌سازی بالاتری داشته‌اند، وارد همکاری شده‌ایم.

این مقام صنفی یادآور شد: بزرگ‌ترین مشکل فراروی قطعه‌سازان پرداخت نشدن هفت هزار میلیارد تومان (یا همان ۸۴۴ میلیون یورو) وعده داده شده از سوی بانک‌مرکزی است. این مسأله به ویژه در مورد پژو۳۰۱ که خودرویی سرمایه‌بر است و باید قالب‌ها، خطوط و دستگاه‌های آن ساخته شود و ۳۰۰ قطعه‌ساز درگیر آن هستند، مشکلات بیشتری ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: کم‌لطفی بانک‌مرکزی سبب شده تا علاوه بر ایجاد مشکل در تولیدات جاری قطعه‌سازان، تولید پژو۳۰۱ نیز با مشکل مواجه شود.

بیگلو ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا نیز پروژه مشابهی را تعریف کرده و اگر نقدینگی مورد نیاز آنها تأمین نشود، همه پروژه‌های جاری و پروژه جدیدشان با مشکل مواجه خواهد شد.

اشاره بیگلو به تولید رُهام، محصول شرکت خودروسازی سایپاست که با موتور، طراحی ملی و پلتفرم داخلی توسط طراحان و مهندسان ایرانی ساخته شده است.

وی تأکید کرد: ادامه این شرایط، کاهش تولید قطعه‌سازان و خودروسازان و بیکاری بیش از ۵۰۰ هزار نفر را در صنعت قطعه‌سازی به دنبال خواهد داشت و مسببان این وضعیت باید عواقب آن را بپذیرند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درخصوص پژو۳۰۱ و داخلی‌سازی آن گفت: خودروی پژو۳۰۱ نخستین بار برای بازار چین طراحی و تولید شده بود و با ملاحظاتی که در زمینه خودکفایی در تولید و داخلی‌سازی این محصول انجام شد، تلاش کردیم تا ضمن حفظ کیفیت تولید، عملکرد این خودرو نیز ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل استفاده از قطعات تولید داخل به جای قطعات سی.‌کی.‌دی (قطعات منفصله)، تولید این خودرو با هزینه‌های پایین‌تری نسبت به برنامه‌ریزی اولیه انجام خواهد شد.

با اجرای برجام مقرر بود خودرو پژو۳۰۱ به عنوان دومین محصول شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو با ساخت داخل بالای ۵۰ درصد تولید شود، اما با خروج پژو از کشورمان پس از تحریم‌ها قرار است این خودرو بدون حضور پژو و با توانمندی قطعه‌سازان و صاحبان دانش فنی ایرانی و همچنین مواد اولیه داخلی تولید ‌شود.

مشارکت صنایع نظامی ‌در تولید پژو۳۰۱

بیگلو ادامه داد: صنایع نظامی و دفاعی نیز در ساخت قطعات با فناوری بالا این خودرو مشارکت خواهند داشت.

وی درخصوص قطعه حساس یی.‌سی.‌یو (ECU یا همان کامپیوتر) این محصول گفت: بخش نرم‌افزاری این قطعات در داخل کشور تولید می‌شود که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است، اما برخی قطعات الکترونیکی استاندارد بخش سخت‌افزاری آن باید از خارج وارد شود.

بیگلو خاطرنشان کرد: تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلی‌سازی ۸۰ درصدی در این خودرو محقق شده و اگر برخی زیرساخت‌های مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز ایران‌خودرو و سایپا جزو خودکفا‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان هستند، افزود: در جهان شاهدیم حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی بخش عمده قطعات خود را در سایر کشور‌ها تولید می‌کنند و باید «ژست خودکفایی» را کنار بزنیم.

بیگلو ادامه داد: در تولید پژو۳۰۱ فقط برخی قطعات از جمله ورق‌استیل و پلی‌آمید که در ایران تولید نشده و بعضی قطعات استاندارد مثل بلبرینگ‌‌ها و قطعات الکترونیکی خاص که به دلیل تیراژ پایین‌شان اقتصادی نیستند، از خارج وارد می‌شوند.