صنعت خودروسازی داخل با شرایط خوبی مواجه نیست

گروه خودرو- کیفیت خودروهای داخلی همیشه از موضوعاتی بوده که مردم از آن گلایه داشته‌اند و همیشه همین امر سبب آن شده که در تصادفات جاده‌ای و شهری جان بسیاری از هموطنانمان در خطر باشد. این موضوعِ کهنه که سال‌هاست در بین پلیس و خودروساز همیشه قابل بحث بوده و اختلاف‌نظراتی را بین این دو […]

گروه خودرو- کیفیت خودروهای داخلی همیشه از موضوعاتی بوده که مردم از آن گلایه داشته‌اند و همیشه همین امر سبب آن شده که در تصادفات جاده‌ای و شهری جان بسیاری از هموطنانمان در خطر باشد. این موضوعِ کهنه که سال‌هاست در بین پلیس و خودروساز همیشه قابل بحث بوده و اختلاف‌نظراتی را بین این دو به‌وجود آورده که سبب شود تا شاید خودروسازان بیشتر به موضوع امنیت خودروهای تولیدیشان اهمیت دهند. اما باید این نکته را در نظر گرفت که این پلیس است که در جریان تصادفات، شاهد ضعف‌های خودروهای داخلیست و اگر ادعایی راجع‌به امنیت خودروهای تولیدی می‌کند را باید جدی گرفت و خودروساز این نقاط ضعف را ساماندهی کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، سردار سیدتیمور حسینی؛ جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، از روند افزایش ایمنی خودروهای مونتاژ داخل، بهبود ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور و اقدامات پلیس راهور در این حوزه، توضیحاتی را ارائه کرده است. سردار سیدتیمور حسینی؛ در ابتدا بر اهمیت حفظ جان انسان‌‌ها تأکید کرد و گفت: تقریباً از سال ۱۳۸۵ به‌بعد، موفق شدیم آمار تلفات جاده‌ای را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهیم و باید بگویم، راه، وسیله نقلیه و راننده، سه عامل عمده تأثیرگذار در تصادفات جاده‌ای هستند اما نمی‌توان سهم بالای خودرو و راه را نادیده گرفت. امروز در دنیا، خطای انسانی پذیرفته شده اما پذیرفتن راه غیرایمن و وسیله‌نقلیه ناایمن به هیچ عنوان قابل‌پذیرش نیست و همه با هم، باید تلاش کنیم تا برای حفاظت از جان انسان‌‌ها با ایجاد یک راه ایمن و خودروی باکیفیت، خطای انسانی را جبران کنیم. او با اشاره به آمار تصادفات رانندگی و جان‌باختگان ناشی از آن تا پایان طرح نوروزی ۱۴۰۲ و سهم تقصیر هر سه عامل، افزود: سهم خطای انسانی در تصادفات جاده‌ای ۲۹ درصد، سهم راه ۲۰ درصد و سهم خودرو به‌ویژه خودروهای ایرانی مانند پراید و پژو ۵۱ درصد بوده است که متأسفانه رقم قابل‌توجهی از سهم این تقصیر‌ها به راه و خودرو اختصاص دارد، ازاین‌رو در حوادث ترافیکی به دو مفهوم مؤثر باید توجه ویژه‌تری داشت؛ ابتدا «وقوع» و سپس «شدت» که اگر براساس متغیر شدت به حوادث ترافیکی نگاه کنیم، سهم انسان کمتر از راه و خودرو می‌شود. جانشین رئیس پلیس راهور، با انتقاد از کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی، گفت:‌ متأسفانه در صنعت خودروسازی داخل با شرایط خوبی مواجه نیستیم و با توجه به نقش غیرقابل انکار انسان در وقوع تصادفات، نمی‌توانیم نسبت به ایمنی وسیله‌نقلیه که باید از جان انسان‌‌ها محافظت کند، بی‌توجه باشیم. درحال‌حاضر خودروهایی که در کشور درحال تولید و مونتاژ هستند، هیچ‌گونه ایمنی را در آن‌ها نمی‌بینیم و اگر می‌بینیم که مردم آن‌ها را می‌خرند، صرفاً به دلیل حفظ سرمایه‌شان است، نه به دلیل ایمنی و کیفیت خودرو؛‌ بنابراین توجه به وضعیت صنعت خودروسازی چه شخصی و چه عمومی و حمل‌ونقل بار در دستور کار ما و دولت قرار گرفته است. او ادامه داد: راه امن و خودروی ایمن، هم پیش از حادثه و هم پس از حادثه، می‌توانند حافظ جان انسان‌‌ها باشند و خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی را به حداقل برسانند. درباره خودرو، استحکام بدنه، ستون‌های محکم، کمربند ایمنی مناسب، کیسه هوا و مواردی از این دست، خسارت‌های جانی و مالی را حتی در صورت وقوع حادثه رانندگی کاهش می‌دهد که متأسفانه خودروهای داخل، هیچ‌کدام از این موارد را ندارند و در صورت نیاز و درخواست خریدار، آن‌ها را به‌عنوان یک آپشن مجزا به خودرو اضافه می‌کنند و هزینه بیشتری از مردم می‌گیرند. بنده بار‌ها گفته‌ام، در مواقعی، خودروسازان با تعویض یک چراغ ساده و اضافه‌کردن یک کلمه پلاس به پسوند نام خودرو، هزینه‌های هنگفتی را روی دوش جامعه می‌گذارند که هیچ‌کدام از آنها، ذره‌ای در ایمنی خودرو و حفاظت از جان انسان‌‌ها نقش ندارند. سردار حسینی؛ در ادامه، با گلایه‌مندی از وضعیت راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز و تلاش پلیس راهور برای شناسایی و اصلاح آنها، گفت: این را که ایمنی یک جاده هم در پیشگیری از حادثه و هم در هنگام وقوع حادثه، نقش پررنگی در کاهش خسارت دارد، انکار نمی‌کنیم و اصولاً طراحی راه و استانداردهای آن‌ باید به‌گونه‌ای باشد که اجازه وقوع تصادف را به راننده ندهد و اگر تصادفی هم اتفاق افتاد، بتواند خسارت‌‌ها را به حداقل برساند و سال گذشته، در جلسات مشترکی که با کمیسیون راه و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار کردیم نیز به این توافق رسیدیم که از حدود سه‌هزارو ۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز، رفع خطر ۸۷۷ نقطه پرتصادف شناسایی‌شده، نیازمند پنج‌هزار میلیارد تومان اعتبار و دو سال زمان است‌ اما تاکنون این مبلغ به سازمان راهداری پرداخت نشده است و مطمئناً برطرف‌کردن و اصلاح این نقاط، می‌تواند بخش قابل‌توجهی از تصادفات جاده‌ای را کاهش و ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور را افزایش دهد. او به تشریح آمارهایی از وضعیت تردد‌ها و تصادفات رانندگی در طول اجرای طرح نوروزی پلیس راهور و دستگاه‌های امدادی و خدماتی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت:‌ در طرح نوروزی امسال، دلایل وقوع تصادفات در سال‌های گذشته و محل وقوع آنها، بررسی و تحلیل شد و پس از آن، آمارهای به‌دست‌آمده از ابتدای طرح تا پایان روز پانزدهم فروردین ۱۴۰۲، مجموعاً ۵۴۲ میلیون تردد بین‌شهری در جاده‌های کشور انجام شده است و متأسفانه از زمان اجرای طرح تا پایان روز چهاردهم فروردین، هزارو ۱۶۸ نفر در صحنه تصادفات در شهر‌ها و جاده‌ها جان خود را از دست دادند که ۲۸ درصد از این افراد زیر ۱۸ سال، سه درصد عابران پیاده، ۱۰ درصد موتورسواران و ۳۳ درصد رانندگان وسایل‌نقلیه بوده‌اند و تعداد کل تصادفات اعم از جرحی، فوتی و خسارتی، ۸۵ هزارو ۴۶۹ فقره بوده که در مقایسه با آمار تصادفات با میزان ترددهای انجام‌شده، حاکی از آن است که تنها دوصدم درصد از کل ترددهای کشور، منجر به تصادف شده و این موضوع کاهش چشمگیری در مقایسه با بازه‌زمانی مشابه در سال‌های قبل داشته است؛ ضمن اینکه عمده تصادفات نیز خسارتی بوده است. جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، با تأکید بر نقش مهم شرکت‌های بیمه در کاهش و کنترل تصادفات رانندگی و خسارات جانی و مالی ناشی از آن، گفت: همه دستگاه‌های مرتبط باید تلاش کنند تا در این زمینه به نتیجه مطلوب برسیم و به‌عنوان نمونه، بیمه‌ها سالانه بیش از ٣۵ هزار میلیارد تومان خسارت تصادفات پرداخت می‌کنند که رقم بسیار بالایی است؛ درصورتی‌که اگر بخشی از این مبلغ را برای تجهیز و تقویت دستگاه‌هایی مانند پلیس راهور و اورژانس که در کاهش و کنترل تصادفات و آسیب‌های جانی و مالی ناشی از آن نقش بسزایی دارند، سرمایه‌گذاری کنند، درنهایت با پیشگیری از وقوع تصادفات، میزان پرداختی خودشان به‌مراتب کاهش پیدا می‌کند و هزینه‌ای که برای کاهش تصادفات می‌کنند، در واقع یک سرمایه‌گذاری سودآور برای آن‌ها محسوب می‌شود و از این‌رو امیدوارم که ظرفیت‌های پنهان و آشکار در موضوع کاهش تصادفات رانندگی و افزایش ایمنی، احصا شده و هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. سردار حسینی؛ درباره توسعه اقتصادی کشور اشاره کرده و گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد کیلومتر پیمایش از طریق بیش از ۵۲ میلیون راننده به وسیله ۳۹ میلیون وسیله نقلیه در سطح جاده‌ها و راه‌های شهری و روستایی کشور صورت می‌گیرد، حمل‌ونقل در کشور ما در بخش زمینی حدود ۹۰ درصد از کل جابه‌جایی‌‌ها را به خود اختصاص داده است و ۱۰ درصد باقی‌مانده با حمل‌ونقل ریلی، هوایی و دریایی است. با توجه به حجم بالای استفاده از حمل‌ونقل زمینی در کشور و پیش‌نیاز آن برای توسعه بیشتر در همه سطوح، اهمیت موضوع حمل‌ونقل، زیرساخت‌‌ها و ابعاد آن بسیار مورد توجه است، همچنین قابل ذکر است ۹۳ درصد از کالاهای ضروری کشور و ۸۲ درصد از مسافران به وسیله حمل‌ونقل جاده‌ای ما صورت می‌گیرد. حسینی، درخصوص این که چالش‌های پیش‌روی حوزه ایمنی و حمل‌ونقل چیست؟ گفت: دلایل بسیار مهمی می‌تواند نقش تأثیرگذاری در این حوزه را ایفا کنند که می‌توان به مواردی مانند شناسایی نقاط حادثه‌خیز، عدم ساماندهی ۳۰ کیلومتری شهرها، وسایل نقلیه فرسوده و توقف کامل اسقاط خودرو‌ها با سن بالا، بازدارنده‌ نبودن جرایم رانندگی و مجازات‌های جایگزین آن، کمبود دوربین‌ها، پایش تصویری و اعمال قانون، وجود راه‌های دوطرفه و ظرفیت پایین محورها، فرسودگی وسایل نقلیه امداد و پلیس، ضعف عملکرد رسانه ملی و ساماندهی گروهی در راستای فرهنگ‌سازی بیشتر در میان شهروندان اشاره کرد. جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، به نقش مهم فرهنگ‌سازی در کاهش آمار تصادفات تأکید کرد و افزود: پلیس راهور با استفاده از ظرفیت صداوسیما و دیگر رسانه‌ها در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر عمل کرده و با توجه به تصویب طرح فوریتی کاهش تصادفات، انتظار و درخواست پیگیری، برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگ‌سازی‌های لازم در راستای اجرای برنامه فوریتی کاهش تصادفات در سطح استان‌های کشور را دارد، راهبرد مدیریت سرعت در راه به‌ویژه به‌صورت هوشمند با توجه به حجم تردد و تعداد تصادفات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تشدید نظارت‌‌ها بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر با تسریع و تجهیز سامانه سپهتن نوین در کنار اقدامات جاری از دیگر برنامه‌های مسؤولان شهری و کشوری برای ایمنی حمل‌ونقل در است. تیمور حسینی؛ در پایان به آماری از تصادفات و جان‌باختگان در تعطیلات عید سعید فطر اشاره کرده و اعلام کرد: متأسفانه به دلیل نبودن ایمنی در حوزه راه و خودرو در چهار روز ۲۰۰ نفر از هم‌وطنان خود را در سوانح رانندگی از دست داده و شاهد مجروح‌شدن چهارهزارو ۶۸۱ نفر در این تصادفات بوده‌ایم که این رقم همچنان بالاست؛ پس باید برای کاهش این‌گونه موارد هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع ایمنی و حمل‌ونقل به جدیت پیگیری شود.